LANDSMØTET 2019

xbxbbx bdgbd
fhdhd

LANDSMØTE 2019

I november arrangeres landsmøtet for 10ende gang. Denne gang går det mot et lederskifte.

Alt om landsmøte 2019

Anette fikk hjelp da det gjaldt

Da Anettes jobb i Nordea ble flyttet til Polen, fikk hun gode råd av Finansforbundet til å finne en ny jobb i samme bedrift.

«Du som jobber med forsikring, du må jo skjønne at en fagforening er en forsikring for jobben din», sa kjæresten til Felix Kellner. Til tross for press fra kjæresten hjemme, som ikke bare jobber i samme selskap, men også er engasjert i Finansforbundets arbeid i Codan, tok det altså nesten fire år før Felix selv meldte seg inn.

– Det er litt tiltak å melde seg inn. Det var is og boller som fikk meg med denne gangen. Nei da. Jeg tok endelig til fornuft, sier Felix.

28-åringen fra Malmö har vært forsikringsrådgiver i Codan forsikring i fire år nå – like lenge som han har bodd i Oslo. Men det var først i vår at han meldte seg inn i Finansforbundet. Rett før den varslede streiken, som det likevel ikke ble noe av.

– Jeg liker at forbundet jobber for at vi skal få så bra vilkår som mulig. Lønn er jo veldig viktig. Og med flere i ryggen, står man sterkere når lønnen – eller avtale om overtid – skal forhandles, sier Felix Kellner.

Fikk uvurderlig hjelp

For Anette Jahren (33) har det alltid vært en selvfølge å være medlem. Hun har snart fire år bak seg i Nordea, og har vært medlem i Finansforbundet omtrent fra hun begynte i jobben.

– Finansforbundets i Nordea er veldig flinke. De setter ut velkomstpakker, og du får masse informasjon og påminnelser om å melde deg inn, forteller Anette.

For henne handler det om solidaritet og trygghet.

– Det handler om solidaritet og det å vite at man har noen i ryggen – til lønnsforhandlinger og når det går skeis.

Og Anette har selv fått kjenne på hva en fagforening kan gjøre. På solidariteten og tryggheten. For da Nordea sto foran en stor omstillingsprosess, ble jobben hun hadde ble flyttet til Polen.

– I  den prosessen ga Finansforbundets representanter meg gode råd om mulighetene vi hadde, sier Anette.

Dermed fant Nordea en ny jobb internt til henne.

– Finansforbundet hjalp meg til å ta valget om å finne en ny jobb internt i stedet for å ta sluttpakke. Så jeg har nytt av godene av å være medlem – og kan forsikre om at det fungerer!

Vurderer å engasjere seg

I Lindorff er ca. halvparten av de ansatte medlemmer i Finansforbundet. Ann-Ingrid Grongstad er én av de ferskeste. 25-åringen er rådgiver i avdelingen for lån og leasing av bil, og meldte seg inn i Finansforbundet nå i høst.

– Hva overbeviste deg?

– Jeg trengte ikke mye overtalelse. Det handler om samhold. At vi er flere som står sammen i det, og gjennomslagskraften vi har når vi er mange, sier Ann-Ingrid.

Hun merket dessuten at medlemmene i Finansforbundet virkelig brenner for jobben de gjør.

– Og jo flere vi er, desto mer fokus blir det jo på sakene.

Nestleder i Finansforbundet i Lindorff, Berit Stenvold, er glad for at Ann-Ingrid og så mange andre i organisasjonen ønsker å være medlemmer.

– Vi har prøvd å være synlige tillitsvalgte, og å synliggjøre fordelene med å være medlemmer. Vi har godt over femti prosent nå. Det er gjerne de som er innom i kort tid, som ikke er medlemmer. Til og med noen i toppledelsen er medlemmer hos oss, sier Stenvold, som forteller at de har hjulpet mange medlemmer.

– Vi kan ikke nødvendigvis stoppe en oppsigelse, men vi kan sørge for best mulig vilkår for den som slutter. Og vi får tilbakemeldinger fra de det gjelder om at de aldri ville klart det alene.

Men Stenvold understreker at også hverdagen – uten de store konfliktene – bør være en tungtveiende grunn til å være medlem i Finansforbundet.

– Fellesskapet er viktig! Uten at mange er med og støtter opp om fellesskapet, er det ikke mulig å få til så mange ting som vi gjør i dag, fastslår Stenvold.

Anette fikk hjelp da det gjaldt