08 mar

Finanslunsj: Trenger vi egentlig 8. mars?

Man 08 mars kl. 10.00 - 11:00 am

WEBINAR

Man 08 mars 2021 kl. 10.00 – 11:00 am
Meld påPåmeldingsfrist: Søn 07 mars 2021

Anne Karina Wolfe Liljegren awl@finansforbundet.no 97180073

Livesending av podkasten Finanslunsj mandag 8. mars kl 10.00-11.00

Finans Norge og Finansforbundet markerer den internasjonale kvinnedagen med å stille spørsmål om hvorfor vi trenger dagen, hvilken rolle kan og bør menn spille for å bedre likestillingssituasjonen og hva er status i finansnæringen? Vi streamer direkte fra innspillingen av Finanslunsj og podkasten kan du høre i etterkant via P4 eller i din vanlige podkast-kanal.

10.00 – 10.20: Trenger vi 8. mars?
Samtale mellom likestillings- og diskrimineringsombud Hanne Bjurstrøm og stortingsrepresentant Mathilde Tybring-Gjedde.

Den internasjonale kvinnedagen markeres hvert år den 8. mars. Dagen ble innstiftet i København i 1910 på Den annen internasjonales sosialistiske kvinnekongress. I utgangspunktet skulle dagen fungere som en aksjonsdag for kvinnestemmeretten. I forbindelse med det internasjonale kvinneåret 1975 ble 8. mars proklamert som internasjonal kvinnedag av FN.
Hva nå? Er vi i mål, og trenger vi en internasjonal kvinnedag?

10.20 – 10.40: Hvordan kan menn bidra til økt likestilling
i arbeidslivet?
Samtale med Anita Hoemsnes, kommentator i DN og forsker Ole Nordfjell fra Reform om Men in Care-prosjektet.

Det europeiske prosjektet Men in Care har samlet erfaringer fra bedrifter som jobber aktivt med å finne en god balanse mellom arbeid og familie for sine ansatte. I Norge har 10 menn i tre store bedrifter blitt intervjuet. En av disse var en finansbedrift. Vi får høre de gode og de ikke fullt så gode historiene om menns arbeidshverdag og hvordan dette påvirker likestillingen både hjemme og på jobb. Vi får også høre om hvordan prosjektet skal bruke funnene fra intervjurundene til å utvikle en verktøykasse til bruk for bedrifter.

10.40 – 10.55: Hva er status på likestilling og mangfold
i finansbransjen?
Rykende ferske likestilingsindikatorer for 2020 blir presentert, og Finans Norges arbeidslivsdirektør Runa Opdal Kerr og Finansforbundets forbundsleder Vigdis Mathisen diskuterer hvilke utfordringer de ser er ekstra aktuelle nå i 2021.

Dette arrangementet er åpent for alle det er ikke påmelding. Lenke til den direktesendte livesendingen mandag 8. mars kl. 10.00 finner du øverst i denne artikkelen.

Livesendingen vises i Teams og sendingen starter kl. 10.00, men fint om du logger på noen minutter i forkant for å se at alt er i orden.