18 mar

Sterk hjerne med aktiv kropp – hvordan aktivitet påvirker hjernen

Tor 18 mars kl. 17:30 - 18:30

WEBINAR

Tor 18 mars 2021 kl. 17:30 – 18:30
Påmeldingsfrist: Tor 18 mars 2021

Anne Karina Wolfe Liljegren awl@finansforbundet.no 97180073

Lege og lektor Ole Petter Hjelle gir en innføring i vår fantastiske hjerne og forklarer hvorfor fysisk aktivitet er det beste du kan gjøre for å redusere risikoen for flere alvorlige sykdommer og holde ditt viktigste organ i form. Kan virkelig fysisk aktivitet virkelig være med på å gi oss lengre og bedre liv?

Tenk deg at det eksisterte en enkel, bivirkningsfri behandling som gjorde at du ville leve et lengre og bedre liv. – En behandling som reduserte risikoen for hjerteinfarkt, diabetes, kreft, depresjon og demens. Den ville i tillegg gi deg bedre hukommelse, bedre stressmestring, øke kreativiteten din og sannsynligvis gjøre deg mer intelligent. Dette høres for godt ut til å være sant. Men, behandling finnes, vi snakker om fysisk aktivitet.

Fysisk aktivitet er gunstig for så og si alle hjernens funksjoner: En gåtur om dagen kan redusere risikoen for demens med inntil 50%. Fysisk aktivitet senker blodtrykket, reduserer kolesterolnivået og bedrer blodsukkerreguleringen, hjernen vår er sannsynligvis det organet som påvirkes mest av fysisk aktivitet. Vi kan si det så enkelt som at hjernen vår er helt avhengig av fysisk aktivitet for å fungere optimalt.
Forskning viser at fysisk aktivitet i tillegg til å gi oss et lengre og bedre liv, gjør oss mer kreative, bedrer stressmestring og hukommelse, samt reduserer risikoen for depresjon og demens.

Webinaret er et fellesarrangement sammen mellom Parat, Delta, Lederne, Finansforbundet og NITO.

Foredraget gjennomføres digitalt på Teams og du får tilsendt lenken på formiddagen, 18. mars. Vi gjør deg oppmerksom på at ved påmelding til webinaret kan din identitet bli gjort kjent blant de øvrige deltakerne.