Forskriften pålegger arbeidsgiver å inngå individuelle avtaler om hjemmekontor med alle ansatte som jobber fra eget hjem, dersom hjemmearbeidet ikke er «kortvarig eller tilfeldig.» Dersom du jobbet fast hjemmefra også før pandemien, skal altså en slik avtale foreligge. Dersom du har «flyttet hjem» etter pandemien inntok landet, må det gjøres en konkret vurdering av omstendighetene, varigheten og omfanget for at spørsmålet skal kunne besvares.
Arbeids- og sosialdepartementet har sendt ut forslag til endringer i «forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem» på høring. Departementets vurdering er at forskriften gjør seg gjeldende uavhengig av hvilket rettsgrunnlag hjemmekontorsituasjonen har sin bakgrunn i, også pålagt hjemmearbeid grunnet pandemi.
I utkastet til oppdatert forskrift foreslår imidlertid departementet at det i slike tilfeller ikke er et krav om skriftlig avtale, arbeidsgiver kan gi skriftlig informasjon til de ansatte. Informasjonen skal først drøftes med de tillitsvalgte.
Se hele høringsnotatet her: https://www.regjeringen.no/contentassets/23c374ce27d94a7589647d8a91ecab6c/horingsnotat-forslag-til-endringer-i-forskrift-om-arbeid-som-utfores-i-arbeidstakers-hjem.pdf