Det kan ikke gis samme svar for hele Norge, da svaret som regel vil variere med den lokale smittesituasjon og de lokale smittevernstiltak. Offentlige myndigheter vil kunne pålegge arbeidsgivere å iverksette bruk av hjemmekontor, noe som også er gjort i flere runder. Også der offentlige myndigheter ikke har pålagt bruk av hjemmekontor, vil arbeidsgiver som hovedregel ha adgang til å pålegge de ansatte hjemmekontor under pandemien.
En eventuell uenighet bør først bli forsøkt løst gjennom dialog med arbeidsgiver eller i samråd med tillitsvalgt. Hvis du er pålagt hjemmekontor mot din vilje og opplever særlig ulempe ved dette, bør du derfor kontakte din leder for å diskutere saken, eventuelt med bistand fra tillitsvalgt.
Etter pandemien vil dette stille seg annerledes. Da kan arbeidsgiver ikke uten avtalegrunnlag pålegge den ansatte å jobbe hjemmefra. Arbeidsstedet skal alltid angis i arbeidsavtalen, for eksempel gjennom slik formulering: «Arbeidstedet er arbeidsgivers lokaler, for tiden X».
En endring til fast hjemmekontor vil i de fleste tilfeller innebære en vesentlig endring av arbeidsforholdet, og ligger dermed utenfor det arbeidsgiver ensidig kan beslutte i kraft av styringsretten. En overgang til fast hjemmekontor krever derfor enighet mellom avtalepartene, eller at arbeidsgiver gjennomfører en såkalt endringsoppsigelse. Sistnevnte krever at arbeidsmiljølovens krav til saklig oppsigelse foreligger.