FinansPuls

En podkast av og for folk i finans.

I podkastserien FinansPuls ser Thanesh og Marta nærmere på hva finansbransjen egentlig handler om, hvem som jobber der og hva de jobber med. Og hvordan vil bransjen se ut i fremtiden? Sammen med en gjest utforsker de bransjen fra et studio i hjertet av Barcode.

Spotify
Apple

Episode 1: Ny i finans

Hvordan er det å være ny i finans? Og hva kan du gjøre for å trives i bransjen? Oda Graff, styreleder for nettverksgruppen Ung i Finans, er med i studio. I denne episoden får vi blant annet høre om hva Oda skulle ønske hun visste før hun begynte i bransjen, hva hun kunne tenkt seg å endre på, hvordan man får seg et godt nettverk og mye mer. Velkommen til første episode av FinansPuls!

Episode 2: Hva gjør en aksjemegler?

Mange assosierer finansbransjen med meglerhusene som kjøper og selger aksjer. Med oss i studio har vi Anders Evensen, som jobber som aksjemegler i ett av Norges største meglerhus – DNB Markets. I denne episoden dykker vi ned i hva aksjemeglere faktisk gjør og hvordan meglerhusene funker. Vet du hva forskjellen på aksjemegler, aksjeanalytiker og børsmegler er? Velkommen til andre episode av FinansPuls!

Episode 3: Hvordan jobber man med anti-hvitvasking?

Vi hører stadig vekk om hvitvaskingsskandaler i media. Selskaper har blitt sanksjonert saftige bøter i milliardklassen etter å ha blitt anklaget. Men hvordan er det forebyggende arbeidet i Norge? Og hvem kan jobbe med anti-hvitvasking? I dagens episode får vi prate med Silje Malene Litlekalsøy Özdemir som er Manager i PwC i avdelingen Gransking & Complience, eller rettere sagt anti-hvitvasking.

Episode 4: Design i finans – hvordan funker det?

Design opplever vi overalt og det påvirker oss mer enn vi tror, men hva er det egentlig? Og hvorfor trenger vi å tenke på design i finansbransjen? Med oss i studio er Christoffer Nøkleby, CEO og Partner i designselskapet Bleed, som forteller hvordan finans og design er knyttet sammen.

Episode 5: Hva er employer branding?

Hva ser vi etter når vi bytter jobb, og hva får oss til å bli værende? Med oss i studio er Lykke Renee Skimten, konsernansvarlig for employer branding i Gjensidige Forsikring. I denne episoden får vi blant annet høre om hvordan Gjensidige jobber for å kapre de skarpeste hodene, hvilken kompetanse som er attraktiv og noen tips til deg som har lyst til å jobbe med employer branding i fremtiden.

Episode 6: Vi er på Norway Fintech Festival!

Finance Innovation har samlet både norske og internasjonale aktører i Bergen for den aller første Norway Fintech Festival. Hør Rea Parashar, COO i Finance Innovation, fortelle om hva som skjer når 400 besøkende blir med på en 3-dagers festival om finansiell teknologi på Media City Bergen!

Episode 7: Statsbudsjettet: Hva betyr det for finansnæringen og de som jobber der?

Statsbudsjettet for 2024 er klart, og her er det mye å ta innover seg. Hva er egentlig finansskatten, og hvorfor har vi fått en ekstra arbeidsgiveravgift? I denne episoden ser vi på statsbudsjettets betydning for finansnæringen og de ansatte i bransjen sammen med Sven Eide, sjefsøkonom og leder for Politikk i Finansforbundet.

Episode 8: Likestilling i 2024: Fremdeles en viktig sak?

I dagens episode utfordrer vi generalsekretæren i Care Norge, Kaj-Martin Georgsen, til en samtale om likestilling i 2024.

Er det fortsatt nødvendig å jobbe for likestilling i 2024, eller bør likestillingsarbeidet rette seg mot andre områder?

Episode 9: Er du klar for lønnssamtalen?

Skal du ta årets viktigste prat med sjefen snart? I Finanspuls får du råd om hvordan du bør forhandle lønn. Vår lønnsekspert, Per Christian Larsen, gir deg de beste tipsene.

Kontakt podkasterne:

Spesialrådgiver