Har økt fokus fått flere kvinnelige investorer?

2019 var året hvor kvinner ble oppfordret fra alle hold til å investere. Har det virket?

Foto Maja Brenna og DNB (faksimile)

Vi møter 60 damer på Aksjekaffe på Brygg i Oslo. Det lukter av øl og indisk mat ved langbordene innerst i lokalet.

Aksjekaffe er et lavterskeltilbud initiert av kommunikasjonsrådgiver Ida Hundebakke. Hun er interessert i økonomi, men ingen finansekspert. Derimot har hun en samlende, sosial effekt på de rundt seg og er en kløpper på kaffeslabberas.

– Hvis folk kommer hit og synes det er for lett, er vi spot on, sier Ida.

Kvinner er hot

2019 var året der kvinner og økonomi stod høyt på agendaen. Aksjekaffe, som startet i januar 2019, er bare ett av tiltakene. Her er flere:

• AksjeNorge lanserte initiativet Aksjejentene i januar 2019
  • DNB lanserte #huninvesterer i september. De andre bankene hev seg på bølgen. Mer om det senere.
  • Instagram fikk en hel haug nye influensere som sparer og er bærekraftige.
  • TV-aksjonen satte kvinner og økonomi på agendaen gjennom årets mottaker, Care.
  • DN Kvinner, en stor facebookgruppe administrert av Dagens Næringsliv, fikk over 21.000 medlemmer
  • Moneypenny Norge, en Facebook-gruppe for kvinner om aksjer, investeringer og personlig økonomi, fikk 10 000 nye medlemmer på seks måneder.

“Bankene har skjønt at ved å neglisjere kvinner som investorer, går de glipp av en viktig kundegruppe.”

Beate engle Moneypenny Norge

– Jeg opplever en enorm økning i interesse, både for privatøkonomi og kvinner og investering. Flere kvinner snakker om det og spør om råd, sier Beate Engelschiøn i Moneypenny Norge. Hun har gjennom 2019 fått med seg Nordea som samarbeidspartner på flere eventer. Interessen er mer enn et blaff i sosiale medier, mener Beate.

– Bankene har skjønt at ved å neglisjere kvinner som investorer, går de glipp av en viktig kundegruppe. Å satse på kvinner er jo ikke veldedighet, bankene gjør dette for å tjene penger – noe som er bra for alle.

Et historisk øyeblikk i finans

Fjerde kvartal i 2019 var historisk. Da var det for første gang i historien nesten like mange nye kvinner som menn på børs. Antallet nye kvinnelige investorer har ligget på rundt 1000 i løpet av et år, men i 2019 kjøpte 5500 nye kvinner aksjer eller egenkapitalbevis.

Og mennene var ikke verre de heller. Totalt var det en firedobling av nye investorer.

Fjong-gründer, Sigrun Syverud
FIKK KVINNER TIL Å INVESTERE: Da Sigrun Syverud startet Fjong.com, fikk hun over 200 stykker til å investere i selskapet sitt. 149 av dem var kvinner.

Den største boosten kom da DNB lanserte #huninvesterer i september i fjor. Til lydsporet av Beyonceys “Run the World (Girls)”, la de frem harde fakta, pent innpakket og med kvinner som målgruppe.

• 86 prosent av alle minstepensjonister er kvinner.
  • Norske menn har 1216 milliarder mer i bruttoformue enn kvinner
  • I fjor gikk 80 prosent av alt aksjeutbytte til menn.
  • 80 prosent av alle som starter aksjeselskap er menn.

– Bankene har jobbet tradisjonelt med å nå kvinner i alle år. Invitert til seminarer og rettet oss direkte til kvinner, men det har ikke hatt den store effekten. Nå, derimot, har vi tydelig truffet. Med en visuell tilnærming og fakta ble kapitalgapet ekstra tydelig, forteller Ingjerd Blekeli Spiten, leder for personmarked i DNB.

De siste månedene har de hatt fulle hus over hele landet med sine arrangementer for kvinner om investering. Bankens egne resultater fra kampanjen #huninvesterer blir lansert i mars i år. Resultater fra AksjeNorge gir en pekepinn.

– For første gang ser vi at det er flere nye kvinner enn menn som investerer. Men også mennene strømmer til, og det er en ganske interessant effekt, sier Ingjerd.

Her kan du lese Sigrun i Fjong.com sine råd til deg som vil investere.

Kjønn og skjønn

Ved et av langbordene på Aksjekaffe deler seks damer erfaringer. To av dem er erfarne investorer, to er helt grønn, mens de to siste velger å lytte. Aksjer er uten kjønn, men ikke samtalene.

De siste månedene har DNB hatt fulle hus over hele landet med sine arrangementer for kvinner om investering.

– Burde jeg nå investere i vaksineselskaper på grunn av koronaviruset, det ville sikkert en mann gjort, spør den ene litt spøkefullt. De andre ler høylytt.

– Jeg visste ikke at jeg kunne så mye, men det viser seg jo at jeg kanskje er litt viderekommende. Noen ganger trenger du bare en bekreftelse på hva du kan, sier en annen og er fornøyd med at hun tok turen.

En tredje forteller om den gangen hun satt i et styre, der et mannlig styremedlem hadde mer økonomikunnskap enn henne – noe som fikk henne til å føle seg underdanig.

– Det var frustrerende å se at pengene vi hadde på bok ikke ble investert, men jeg gjorde ingenting med det, sier hun.

Også språket som brukes når man snakker til kvinner, har en distinkt karakter: «Lavterskel», «…skremmende med aksjer», «…gjøre økonomi mer forståelig».

– Jeg har fått mail fra menn som kritiserer språket og at det fordummer kvinner. Samtidig snakker jeg med kvinner som sier at «vi trenger det litt inn med teskje». Det handler ikke om fordumming, men om at vi behøver ikke å snakke like mye til de som allerede har forstått det. Veldig mange har ikke skjønt dette med investeringer og en stor del av dem er kvinner, sier Kristin Skaug i AksjeNorge.

– Det blir utrolig spennende å se hva som skjer fremover. Det handler om å få alle med oss på kunnskapsløftet.