Engleinvestor gjorde Christines idé mulig

Med undervannsdronen Blueye Pioneer vil Christine Spiten (28) gjøre havet tilgjengelig for alle.

Christine Spiten og Blueye Pioneer
GRÜNDER MED KJÆRLIGHET TIL HAVET: Gründer Christine Spiten startet i 2015 selskapet Blueye Robotics sammen med tre andre og engleinvestor Erik Haugane, og har utviklet undervannsdronen Blueye Pioneer.

Christine Spiten (28)

• Kommer fra Asker, bor i Oslo (i sommerhalvåret i en båt og i vinterhalvåret på land).
  • Studerte Indøk og Fornybar energi ved Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet i Ås, med internasjonalt entreprenørskap fra UC Berkeley og robotikk fra UFRJ.
  • Co-founder av Blueye Robotics.
  • Havnet i 2018 på Forbes sin «30 under 30-liste», som en av verdens mest relevante teknologientreprenører.

Christine Spiten drømte aldri om å bli gründer, men hun har alltid hatt en fascinasjon, kjærlighet og interesse for havet. Men hvorfor er det så lite tilgjengelig, og hva kan man gjøre med det?

Christine tok med seg disse spørsmålene, og miljøengasjementet for å ta vare på havet, først til en masteroppgave om undervannsdroner, og så til å starte selskapet Blueye Robotics.

Vil skape løsninger

Christine kommer gående opp trappene på Mesh, hilser og slår seg ned. Hun er i Oslo én dag til, før hun skal farte videre til Bergen for å snakke på YoungFish-konferansen og dykke ute i havgapet med Dale Oen Experience. Hun snakker med stort engasjement – for havet, miljøutfordringene vi står overfor, og ikke minst Blueye Pioneer, undervannsdronen hun har gründet.

– Alt tyder på at vi blir mer og mer avhengig av havet i fremtiden, for tilgang på mat, energi og medisin, ettersom vi blir flere mennesker på jorda. Tanken bak Blueye og undervannsdronen vår et at jo mer vi vet om havet, desto bedre tar vi vare på det. Da er det viktig at alle har tilgang til informasjon om havet og at vi etablerer et felles ansvar for det.

Helt siden Christine var bitteliten, har hun sittet bøyd over små skjell i fjæra. Flere ganger har hun falt ut i vannet og blitt reddet, fordi hun ikke klarte å akseptere at hun ikke var en del av vannet.

– Jeg hadde mange nesten-drukningsulykker som liten, og skjønte vel ikke at jeg manglet gjeller som fiskene. Denne nysgjerrigheten og kjærligheten til havet, har gjort at jeg tilbringer mye tid i det, og da er det uunngåelig å ikke se at havet lider. Plastproblemet er spesielt synlig og trist å se, men samtidig er det det mest håndfaste miljøproblemet vi har – vi må bare brette opp ermene og skape løsninger.

VIKTIG MED FELLES ANSVAR: – Tanken bak Blueye og undervannsdronen vår et at jo mer vi vet om havet, desto bedre tar vi vare på det. Da er det viktig at alle har tilgang til informasjon om havet og at vi etablerer et felles ansvar for det.

– Det er mye penger i Norge

Under studier i Industriell Økonomi og Teknologiledelse ved NMBU innså Christine at næringen hang bakpå i utviklingen. De benyttet stort sett digre ROV-er (remotely operated vehicle) som er sammensatt av de mest avanserte, og dyreste komponentene.

– Jeg skjønte ikke hvorfor det ikke fantes et billigere, smartere og mindre produkt for å utforske havet. ROV-er var forbeholdt industrien som kunne betale millioner for innkjøp, mens behovet blant for eksempel forskere med lavere betalingsevne ikke ble dekket godt nok.

Etter feltarbeid til masteroppgaven i Tanzania, Zanzibar og kysten av Brasil, reiste Christine til Trondheim, der NTNU har sitt verdensledende marintekniske kompetansemiljø. Der møtte hun en gjeng som delte visjonen hennes om å gjøre undervannsutforskning tilgjengelig. Sommeren 2015, etter innlevering av masteroppgave, flyttet Christine til Trondheim og grunnla Blueye Robotics sammen med daglig leder Erik Dyrkoren, professorene Martin Ludvigsen og Roger Skjetne, og engleinvestor Erik Haugane.

– Erik Haugane er både styreleder, medgründer og investor. Han trodde på ideen, og på oss som team, og la to millioner på bordet sammen med en investorgruppe. Det hadde alt å si for oss i starten, og gjorde at vi raskt kunne bygge et solid team og utvikle undervannsdronen, Pioneer.

Blueye

• Blueye springer ut fra det maritime forskningsmiljøet ved NTNU. Gründerne er daglig leder Erik Dyrkoren, Erik Haugane, Christine Spiten og professorene Martin Ludvigsen og Roger Skjetne, som alle har eierandeler i selskapet
  • Målet med undervannsdronen Pioneer er å revolusjonere måten vi opplever havet på, og bidra til å øke forståelsen av havet
  • Pioneer styrer du enkelt fra din egen smart-telefon eller nettbrett ved hjelp av Blueye-appen. Dronen veier under 9 kg, og har en dybderating på 150 m

Når det gjelder å skaffe seg investorer, anbefaler Christine å kartlegge markedet du skal inn i, undersøke om det finnes kapital der, og om det er noen spesielle du ønsker å komme i kontakt med.

– Det er mye penger i Norge, og det er mange som vil støtte gründere. Vi henvendte oss til, og fikk med oss, de som representerer shipping og oppdrett, fordi det er spennende næringer for produktet vårt.

Men en god investor bygger på mer enn at de har penger, mener Christine. Det handler også om kompetanse. Det beste er når du ser at en mulig investor kan være med og ta del i prosjektet, og ikke bare gi penger.

– Det lønner seg mest med aktive investorer som har tillit og tro på det du skaper. De har også større tålmodighet, står der stødig og er med deg hele veien.

BLUEYE PIONEER: Det tok tre år og syv ulike versjoner av Blueye Pinoeer før den endelige undervannsdronen ble produsert og levert til de første kundene. Alt av design og utvikling av Blueye Pioneer har funnet sted i Trondheim, og er designet for å fungere i alt fra arktiske farvann til tropiske hav. FOTO: Hege Røkenes

Interesse blant både rederier og privatpersoner

Blueye har hovedkontor i Trondheim, og åpnet nylig salgskontor på Mesh i Oslo – hovedstadens første «coworking space». Christine synes det har blitt gjort mye bra de siste årene for å skape en infrastruktur rundt start-ups og gründere.

– Tilbake i 2012 var alt så umodent. Da var gründere ofte sett på som de litt spesielle, som ikke ville ha vanlig jobb. Nå har vi huber som Mesh, StartupLab, Spaces, 657 og Katapult. Å være gründer er blitt normalen, så vel som annen jobb. Vi har fått et større støtteapparat som kan hjelpe deg opp og frem med finansiering og rådgivning, og som har mye kompetanse på det å starte selskap.

I dag er Blueye nesten 30 personer på teamet – personer med høy ekspertise og stor lidenskap for havet. Christine mener Blueye har klart å treffe på et veldig tydelig oppdrag, som alle ønsker å løse.

– Vi tiltrekker oss mennesker som velger å forlate superfete jobber og god lønn. Dette er fordi de ser at de kan jobbe med noe som har en mening utover seg selv: å tilgjengeliggjøre og jobbe med havet, og skape løsninger for fremtiden, forteller Christine.

De som jobber i teamet tar ofte med seg sine egne interesser inn i jobben, som kanskje gjør at de ikke tenker «nå må jeg gå ned i lønn og jobbe kjempemye».

– Det blir som en flytende overgang mellom jobb og det du ønsker å holde på med på fritiden. Software-sjefen på teamet, Jonas Follesø, er for eksempel ivrig haidykker, mens prosjektlederen vår, Ane Mengshoel, er leder i Norges Grottedykkerforbund.

Allerede før lanseringen av Pioneer undervannsdrone høsten 2018, hadde Blueye forhåndssolgt 750droner. Blant kjøperne er det alt fra Salmar, Hurtigruten og Redningsselskapet til miljøorganisasjoner og skoler samt privatpersoner. Interessen og bestillingene øker daglig.

Med undervannsdronen skal Blueye Robotics tilgjengeliggjøre havet – for alle.

Christine sine beste tips til andre gründere

• Ikke rug på en idé for lenge. Det er lett å tenke at man «bare må finslipe litt til». Den beste måten å finne ut om ideen er bra, er å snakke om den høyt, presentere den og få feedback. Test tidlig
  • Ikke start helt alene, men bygg et solid team tidlig. Det viser at dere har kompetanse og gjennomføringskraft fra start, og gjør det lettere å få tillit fra en investor
  • Vi er heldige i Norge, og vi har råd til å prøve. Vi har et støtteapparat, og det er ingen som havner på gata om ideen feiler. Innovasjon Norge har mange støtteordninger, hvor du kan komme med en idé, få tilskudd og teste den ut