Korona fikk fart på teknologiselskap

Både indiske og brasilianske myndigheter snuser på et norsk teknologiselskap, og Verdensbanken snakker varmt om dem. De to legene bak, fikk uventet drahjelp av pandemien.

NYTTIG VERKTØY: Legene Marius Christensen og Anders Stormo har laget et verktøy som både er nyttig for helsepersonell og hjelper folk å ha bedre oversikt over egen helse. KILDE: HELSEAPPS

Da koronaen traff verden, satte det stopp for mange selskaper. Men for noen ga det medvind. Sånn var det for Helseapps AS, drevet av to leger fra Harstad, Marius Christensen og Anders Stormo. To legekolleger som lenge har sett at mange pasienter brukte unødig mye tid hos legen. For rundt fem år siden bestemte de seg for å lage løsninger som effektiviserer tiden for både leger og pasienter. Med egne midler pluss støtte fra Innovasjon Norge og – etter hvert – finansieringsmidler fra Ferd og Fürst, ble ideen satt ut i livet.

– Vi ville gi pasientene et verktøy for å ta bedre vare på egen helse, og effektivisere flyten gjennom legekontoret. Det var starten på Helseapps, sier spesialist i allmennmedisin, Marius Christensen.

De tilbyr en plattform for innsjekking og løsning for videokommunikasjon, som kommuniserer med Norsk helsenetts systemer, og brukes i dag av både spesialister, offentlige og private sykehus.

Selskapet var med andre ord godt i gang. Så kom pandemien.

– Det ble en ekstremt hektisk periode for oss. Mange ønsket plutselig å gå over på videokonsultasjoner. Jeg har sjelden jobbet så lange dager. Det var dag og natt i to-tre uker, sier Marius.

Fikk det travelt

Med Helseapps-systemet kan pasienten bestille time hos legen, få en SMS og sjekke inn elektronisk. Deretter får den spørsmål som skal besvares, slik at både lege og pasient er bedre forberedt før konsultasjonen.

HAR TROEN:Marius Christensen er ikke i tvil om at produktet de sammen har skapt, er en ideell løsning – i et globalt perspektiv.

Dermed er løsningen også svært nyttig i kampen mot Covid19. Den digitale innsjekkingsplattformen gjør at ikke alle pasienter med symptomer må oppsøke medisinsk personell fysisk.

– Vi gjorde noen enkle tilpasninger i systemet, men har hele tiden hatt fokus på det telemedisinske: at pasienter skal slippe å komme på legekontoret hvis alt er ok.

Derfor ble produktet enda mer relevant da Covid19 kom. Vi kan avlaste helsepersonell.

Marius Christensen, gründer og lege

Det intelligente systemet danner grunnlaget for en medisinsk prioritering av hastegrad, såkalt triagering.

– Dermed kan vi si hvem som kan holde seg hjemme og hvem som bør til legen, forklarer Marius.

Det effektiviserer, men skaper også grunnlag for bedre bruk av helsedata og forskning, påpeker legen.

– Det er to forskjellige ting å eie og ha tilgang til egne helsedata. I fremtidens helsevesen eier pasienten sine data. De følger deg overalt. Med vårt system eier du dine helsedata. Da kan vi lage flere smarte verktøy, være mer autonome, forstå hvorfor ting skjer og når det skjer. I tillegg får pasienten et forhold til egne data. Det skaper bedre helse for pasienten, og vil avlaste et hardt presset helsevesen, mener Marius.

Visste du at Finansforbundet er fagforeningen for deg som jobber innen finans og teknologi. Vi er dessuten partiuavhengig.

Anbefalt av Verdensbanken

I tillegg til større pågang på kommunikasjonsverktøyene deres nasjonalt, har koronaen også utløst internasjonale forespørsler.

– Verdensbanken holdt et webinar om digital satsing for femti sentrale aktører i Asia. Blant annet for regjeringsmedlemmer i India. Der presenterte de oss som ett av seks selskaper som har relevante løsninger, forteller Marius.

Foreløpig er ingenting konkret landet, men nå jobber gründerne av Helseapps med å skaffe internasjonale investorer, og få innpass i ulike land. I tillegg til indiske myndigheter, har de hatt møte med helseministeren i Brasil.

Men ting tar tid.

– Vi har presentert løsningen i India, og systemet er klargjort – etter en møysommelig prosess. Det er mye som skal på plass, og vi er ikke alene om å levere løsninger, så vi er avhengige av å sette opp lokale team, medgir Marius.

Skandinavisk prosjekt, global satsing

Helseapps definerer seg som et teknologiselskap, med ekstra innsikt i hva helsesektoren og pasienter trenger. For å utvikle ideen, fant legene Ambolt, et lite dansk utviklerselskap, den gang med kun to ansatte. Nå teller de 23. Dermed ble prosjektet skandinavisk. Ambolt står for all programvareutvikling, all administrasjon skjer fra Harstad, av de to legene samt en jurist.

– Helseapps er plattformen, IntMed (forkortelse for intelligent medisin, journ.anm.) er hjernen, forklarer gründeren.

Marius er ikke i tvil om at produktet de sammen har skapt, er en ideell løsning – i et globalt perspektiv.

– Målet vårt er å levere en internasjonal plattform for pasientkommunikasjon mellom pasienter og helsepersonell, på tvers av landegrenser og profesjoner, slik at vi kan dele helsekommunikasjon.

At Norge har en mer velutviklet infrastruktur på IT og helse enn mange andre land, har de tatt høyde for. Det stilles ingen krav til servere og maskiner, kun tilgang til web.

– Det er visjonen vår!

Det verste trøkket etter at pandemien var et faktum, har nå roet seg. Men fremdeles jobber gründerne på spreng for å innta hele helseverden med Helseapps. De vet at veien er lang og humpete, men med klokkertro på tjenesten sin, har de ingen planer om å gi opp.

– Når man er gründere er det mange prosjekter, ikke alle når frem. Det er mange om beinet, men det handler om ikke å gi opp. In the end it all pays off, er Marius Christensen sikker på.