Eiendomsmeglerbransjen er blitt mer familievennlig

Eiendomsmeglere har ofte lange dager, ugunstige arbeidstider og hard konkurranse. Men Stine synes det er blitt mer familievennlig de siste årene.

Eiendomsmegler, Stine Larsen Sandvik
LIKER KONKURRANSEN: – Jeg liker å gi guttene konkurranse og vise dem at vi damer er vel så gode til dette, forteller Stine Larsen Sandvik, eiendomsmegler MNEF/partner i Privatmegleren Vikebø & Jørgensen. FOTO: Arne Beck

Ifølge Eiendom Norge sysselsetter norske eiendomsmeglingsforetak omlag 5000 mennesker.

– Det er hard konkurranse og det utdannes stadig for mange meglere, så det blir ikke enklere. For min egen del liker jeg å gi guttene konkurranse og vise dem at vi damer er vel så gode til dette, forteller Stine Larsen Sandvik, eiendomsmegler MNEF/partner i Privatmegleren Vikebø & Jørgensen.

Stine var ferdig utdannet i 2011, og allerede sitt første hele arbeidsår var hun nummer én i Bergen. Denne plassen beholdt hun frem til hun gikk i permisjon i begynnelsen av 2015. I 2014 ble hun nummer to i Privatmegleren i hele Norge – mens hun var høygravid. I fjor var hun tilbake på topp i Bergen, og ble nummer 11 på landsbasis som beste kvinnelige megler.

Generelt opplever jeg at bransjens renommé er kraftig bedret de senere år.

Stine Larsen Sandvik

– Målet må være å få flere kvinner opp og frem i bransjen, og få omverden til å forstå at dette er et yrke som kan kombineres med familie dersom man ønsker det, sier hun.

En bransje i endring

Ifølge Stine skal vi ikke mer enn 10-15 år tilbake før eiendomsmegling nærmest var oppfattet som et yrke for menn. Bransjen var forbundet med spisse sko og unge selgere med sleik, som jobbet døgnet rundt. I tillegg gjorde lov- og regelverk det vanskelig å kombinere med familie.

– Før startet budrunden på visning, mens nå foregår den stort sett dagen etter, med en tidligst frist til klokken 12:00. Det har medført at yrket nå passer bedre for den som også ønsker å etablere familie, sier Stine.

I dag er halvparten av kollegene hennes småbarnsforeldre, men mange jobber fortsatt døgnet rundt.

– Generelt opplever jeg at bransjens renommé er kraftig bedret de senere år, og selv om yrket fortsatt er mannsdominert, har det helt klart vært gjennom en endring de siste 10 årene.

Trine Dahl er avdelingsleder ved Eiendomsmegler 1, styreleder i Oslo Akershus Eiendomsmeglerforening (OAEF) og styremedlem i Norges Eiendomsmeglerforbund. Hun synes også at bransjen er mer tilrettelagt familieliv og er mindre mannsdominert enn tidligere.

– Når det gjelder karrierevalg og barn, så ser vi at flere og flere kommer tilbake etter permisjon. Det var veldig vanskelig tidligere, fordi du må begynne helt på «scratch» igjen. Slik er det på mange måter i dag også, men i dag er opplæringen, systemene og teknologien noe helt annet enn før. Når det gjelder myten om en mannsdominert bransje, føler jeg det er en grei likevekt nå, i alle fall i Oslo-markedet, hvor jeg jobber. Vi damer har også en tendens til å være mer strukturerte enn menn, så vil vi, så lykkes vi.

Godt betalt – eller?

Høsten 2018 skrev E24 en sak om millioninntektene til «stjernemeglerne». Fredrik Dyve i Privatmegleren, som lenge har vært blant landets best betalte meglere, hadde i 2017 en årslønn på 14,2 millioner. Morten Thøgersen hos Thøgersen & Partners lå på «andreplass» med 7,2 millioner kroner. Utad kan det virke som om man tjener godt som eiendomsmegler, men stemmer det?

Trine Dahl, eiendomsmegler
EN LIVSSTIL: Trine i Eiendomsmegler 1 tror at mange av de som ikke lykkes som eiendomsmegler, ikke har skjønt hva de må legge ned av arbeid – og hvor mye det faktisk krever. Å være eiendomsmegler er en livsstil, mener hun. FOTO: Privat

– Nei, absolutt ikke. Mange jobber mye og til ugunstige tider, men lønnen er ikke høyere enn i andre salgsyrker for flertallet. Eiendomsmeglere med høyest omsetning i bransjen, tjener derimot veldig godt, og det er disse som gjerne trekkes frem i media. Men de representerer på ingen måte inntekten i bransjen, forteller Stine.

– Eiendomsmeglerne som ligger i toppen skal ha både talent og ha lagt ned enormt med tid over mange år. De velger å bruke fritiden sin på jobben, og ofrer ting som trening, og tid med venner og familie, legger hun til.

Trine i Eiendomsmegler 1 tror at mange av de som ikke lykkes som eiendomsmegler ikke har skjønt hva de må legge ned av arbeid – og hvor mye det faktisk krever. Å være eiendomsmegler er en livsstil, og selv jobber Trine ofte rundt 10-11 timer daglig samt at det ofte er visninger på søndager.

Trine Dahl

– Det finnes så klart mange som tjener godt, men at de gjør det uten å jobbe mye, er en myte. Du må være proaktiv og jobbe flere timer enn i andre yrker. Det krever ekstremt mye av deg som person. Samtidig har du stor frihet og kan styre dagene dine selv. Men du må være strukturert, sier hun.

Uforutsigbar hverdag

Tidligere var det de som var best på salg som lykkes best som eiendomsmeglere. I dag krever det mer.

– Er du en god selger, men ustrukturert som person, vil du slite. Du må forholde deg til et strengt reglement, og det er mye som skal være på plass, forteller Trine.

TIDKREVENDE: – Tidvis har jeg litt dårlig samvittighet fordi jeg må utsette, avlyse eller avstå fra noe, med både venner og særlig familie. Det sagt, så velger jeg jo dette selv, sier Stine. FOTO: Arne Beck

– Du må være utadvendt og genuint interessert i å jobbe med mennesker. Og så klart må du være en dyktig selger. Det er like greit å si det som det er. Jeg har alltid vært interessert i eiendom, samtidig som jeg er glad i å jobbe med mennesker. Jeg liker en utfordring og det å ha en arbeidsdag som aldri er lik. Yrket passer meg perfekt! Gleden folk har over å oppnå prisen man ønsket eller få drømmeboligen, smitter over på meg på samme måte i dag som for 10 år siden.

Stine beskriver hverdagen som eiendomsmegler som innholdsrik, hektisk og svært ofte lang. Slik sesongen er nå, starter den ofte klokken 08:00 og slutter ikke før klokken 22:00.

– Det verste er nok at det er vanskelig å ha full kontroll på hverdagen, særlig gjelder dette familielivet. Tidvis har jeg litt dårlig samvittighet fordi jeg må utsette, avlyse eller avstå fra noe, med både venner og særlig familie. Det sagt, så velger jeg jo dette selv, sier hun.

Selv om Stine mener jobben som eiendomsmegler er et fantastisk yrke, opplever hun at svært mange tar utdannelsen basert på helt feil antagelser, og vil ende opp uten jobb som eiendomsmegler.

– Sånn sett vil jeg anbefale alle som vurderer utdannelsen å ta en prat med noen de kjenner i bransjen før de går i gang. Det er en dyr utdannelse å ta om du ikke passer til det, advarer hun.