Anette fikk hjelp da det gjaldt

Da Anette Jahrens jobb i Nordea ble flyttet til Polen, fikk hun gode råd av Finansforbundet til å finne en ny jobb i samme bedrift.

Anette Jahren i Nordea
NATURLIG: For Anette Jahren (33) har det alltid vært en selvfølge å være medlem av en fagforening.

Det finnes mange grunner til at det er lurt å være medlem av en fagforening. Tryggheten i å ha flere i ryggen og stå samlet, er viktig for mange. Også for Felix Kellner i Codan forsikring.

– Jeg liker at forbundet jobber for at vi skal få så bra vilkår som mulig. Lønn er jo veldig viktig. Og med flere i ryggen, står man sterkere når lønnen – eller avtale om overtid – skal forhandles, sier den 28 år gamle forsikringsrådgiveren.

Likevel tok det nærmere fire år før han meldte seg inn i Finansforbundet. Nå skjønner han ikke helt hva som gjorde at han ventet så lenge.

OVERTALT AV KJÆRESTEN: «Du som jobber med forsikring, du må jo skjønne at en fagforening er en forsikring for jobben din», argumenterte Felix Kellners kjæreste. I vår meldte han seg inn i Finansforbundet..

– Det var litt tiltak å melde seg inn. Det var is og boller som fikk meg med denne gangen, sier Felix og ler.

– Nei da. Jeg tok vel endelig til fornuft, fastslår han, og innrømmer at også på hjemmebane er det tryggere nå når han er medlem. Kjæresten hans jobber nemlig også i Codan forsikring, og er svært engasjert i arbeidet i Finansforbundet. Kanskje var det hennes ord som til slutt satte fart på Felix:

«Du som jobber med forsikring, du må jo skjønne at en fagforening er en forsikring for jobben din». I vår meldte Felix seg i hvert fall endelig inn, rett før den varslede streiken, som det likevel ikke ble noe av. Nå er konklusjonen hans klar:

– Jeg synes det er trygt å ha et forbund i ryggen som jobber for meg og mine kollegers arbeidsvilkår.

Les mer om medlemsfordelene i Finansforbundet her.

Det handler om solidaritet og det å vite at man har noen i ryggen.

Anette Jahren, Nordea

Fikk uvurderlig hjelp

For Anette Jahren (33) har det alltid vært en selvfølge å være medlem. Hun har snart fire år bak seg i Nordea, og har vært medlem i Finansforbundet omtrent fra den dagen hun begynte i jobben.

– Finansforbundet i Nordea er veldig flinke. De setter ut velkomstpakker, og du får masse informasjon og påminnelser om å melde deg inn, forteller Anette.

For henne handler det om solidaritet og trygghet.

– Det handler om solidaritet og det å vite at man har noen i ryggen – til lønnsforhandlinger og når det går skeis.

Og Anette har selv fått kjenne på hva en fagforening kan gjøre. På solidariteten og tryggheten. For da Nordea sto foran en stor omstillingsprosess, ble jobben hun hadde ble flyttet til Polen.

– I den prosessen ga Finansforbundets representanter meg gode råd om mulighetene vi hadde, sier Anette.

Dermed fant Nordea en ny jobb internt til henne.

– Finansforbundet hjalp meg til å ta valget om å finne en ny jobb internt i stedet for å ta sluttpakke. Så jeg har nytt av godene av å være medlem – og kan forsikre om at det fungerer!

Anette Jahren i Finansforbundet
GODE RÅD: Finansforbundet er synlige på Anette Jahrens arbeidsplass, Nordea. Fagforeningen bidro med gode råd da bedriften sto i en stor omstillingsprosess.

Viktig i hverdagen

I Lindorff er over halvparten av de ansatte medlemmer i Finansforbundet. Ann-Ingrid Grongstad er én av de ferskeste. 25-åringen er rådgiver i avdelingen for lån og leasing av bil, og meldte seg inn i Finansforbundet nå i høst.

– Hva overbeviste deg?

– Jeg trengte ikke mye overtalelse. Det handler om samhold. At vi er flere som står sammen i det, og gjennomslagskraften vi har når vi er mange, sier Ann-Ingrid.

Hun merket dessuten at medlemmene i Finansforbundet virkelig brenner for jobben de gjør.

– Og jo flere vi er, desto mer fokus blir det jo på sakene.

Det handler om samhold. At vi er flere som står sammen i det, og gjennomslagskraften vi har når vi er mange.

Ann-Ingrid Grongstad, Lindorff

Nestleder i Finansforbundet i Lindorff, Berit Stenvold, er glad for at Ann-Ingrid og så mange andre i organisasjonen ønsker å være medlemmer.

– Vi har prøvd å være synlige tillitsvalgte, og å synliggjøre fordelene med å være medlemmer. Vi har godt over femti prosent nå. Det er gjerne de som er innom i kort tid, som ikke er medlemmer. Vi har også en del ledere som er medlemmer hos oss, sier Stenvold.

Hun forteller også at mange har fått hjelp av fagforeningen.

– Vi kan ikke nødvendigvis stoppe en oppsigelse, men vi kan sørge for best mulig vilkår for den som slutter. Og vi får tilbakemeldinger fra de det gjelder om at de aldri ville klart det alene.

Men Stenvold understreker at også hverdagen – uten de store konfliktene – bør være en tungtveiende grunn til å være medlem i Finansforbundet.

– Fellesskapet er viktig! Uten at mange er med og støtter opp om fellesskapet, er det ikke mulig å få til så mange ting som vi gjør i dag, fastslår Stenvold.

GLAD FOR FLERE: Nestleder i Finansforbundet i Lindorff, Berit Stenvold, er glad for at over halvparten av de ansatte er medlemmer i fagforeningen. Nylig fikk de også Ann-Ingrid Grongstad (25) med på laget.

Finansforbundet kan blant annet tilby:

• Opptil 25.000 kroner i støtte til kurs og utdanning
  • Tilgang til de beste advokatene innen arbeidsrett – helt gratis
  • Karrièreveiledning og hjelp til høyere lønn
  • Gode bank- og forsikringsordninger