Hjelper KI deg med studiene eller gjør den deg lat?
4 av 5 studenter bruker kunstig intelligens som hjelpemiddel og oppslagsverk, men hvordan bruker man den riktig?

Hvordan ser smart KI-bruk ut i praksis? BI-student Maria Myhre har testet ut, justert og finpusset egne metoder. Nå deler hun sine beste tips for å bruke teknologien som læringspartner, ikke erstatning.
Studentens beste tips
Maria tar en master i ledelse og organisasjonspsykologi ved BI, og undersøker KI-adapsjon i masteroppgaven sin. Hun bruker særlig ChatGPT som støtte i studiehverdagen.
– Det effektiviserer arbeidet og gir meg en god arbeidsflyt. Det er derfor jeg bruker det så mye som jeg gjør, men på en måte som fortsatt gir rom for refleksjon, forteller Maria.
Dette er verktøyene hun bruker for å studere smartere:
ChatGPT: til oppsummeringer, forklaringer og idémyldring
Egne GPT-modeller koblet til Zotero: for litteratursøk og kildehåndtering
APA 7-manualen integrert i GPT: for korrekt referansestil
Talefunksjon i ChatGPT: for muntlig gjennomgang av pensum
Tips: Test et nytt verktøy i din neste leseøkt for å merke forskjellen.
Fire grep for å bruke KI smart
Vil du bruke KI som læringsverktøy, og ikke bare som snarvei? Her er Marias fire beste tips.
1. Lær med KI
Bruk KI til å diskutere fagstoffet, teste forståelse og få raske forklaringer.
– Det har vært gull for å henge med når jeg ikke forstår noe umiddelbart i forelesning, sier Maria.
2. Prompt som en proff
ChatGPT er en «people pleaser» som trenger tydelige og målrettede instruksjoner.
Maria anbefaler å bruke strukturen «The Anatomy of an o1 Prompt»:
Mål: Hva ønsker du?
Return Format: Tabell, punktliste, kort tekst?
Advarsler: Be KI unngå feil, for eksempel «ikke oppgi kilder som ikke finnes».
Kontekst Dump: Legg ved relevant bakgrunnsinformasjon.
Tenk på det som en oppskrift. Jo tydeligere du er, desto bedre blir svaret.
3. Bygg mentale knagger
Maria viser til kognitiv psykologi, hvor vi lærer best ved å koble kunnskap til det vi allerede forstår.
– KI kan hjelpe deg med å se sammenhenger mellom fag og ulike perspektiver. Når du forstår hvorfor fagene henger sammen, blir det lettere å huske, forstå og bruke kunnskapen.
4. Del opp og dobbeltsjekk
– Det er viktig å ikke oversvømme KI med informasjon, sier Maria.
Bruk den stykkevis og alltid med skjønn. Du kjenner konteksten best, og det er du som må vurdere om svaret faktisk stemmer.
Ekspertenes vurdering

Vegard Kolbjørnsrud, førstemanuesis ved BI og ekspert på KI og digitalisering, støtter Marias tilnærming.
– Når du bruker KI i stedet for å lese, blir det ikke så bra. Men når du gjør det for å forberede deg på det du skal lese, kan det gi gode forutsetninger for å lese og forstå og noen ganger huske stoffet, sier han.
Gjennom undervisning, veiledning og sensur ser han daglig hvordan studenter bruker teknologien. Noen på smarte og målrettede måter, andre med mer tvilsomt læringsutbytte.
Brukt som «ghostwriter» fungerer KI dårlig. Resultatet blir ofte generisk og upresist, og referansene kan til og med være oppdiktet. Kolbjørnsrud har en enkel pekepinn:
– Er det greit å spørre en ekspert om hjelp? Ja. Er det greit at eksperten skriver oppgaven for deg? Nei. Det samme gjelder KI.
Test deg selv: Bruker du KI smart?
- Har du limt inn hele pensum i ChatGPT og tatt svarene for god fisk?
- Har du latt KI skrive halve oppgaven uten å dobbelsjekke fakta eller hvor ting er hentet fra?
- Bruker du KI som snarvei fremfor støtte?
Hvis du svarte ja på to eller flere? Da er du nok ikke alene, men du risikerer å lære mindre enn du tror.
Som Maria understreker er KI en verdifull hjelper i studiene hvis den brukes riktig. Den kan hjelpe deg å forstå, strukturere og huske stoffet bedre, men teknologien løser ikke oppgaven for deg.
– Før jobbet folk fysisk, nå trener vi for å holde kroppen i form. Kanskje vi i fremtiden må «trene hodet» aktivt, fordi hjelpemidlene gjør oss kognitivt late, avslutter Kolbjørnsrud.