Derfor er nettverking viktig

Nettverking kan være både ubehagelig og nødvendig på samme tid. Vi har spurt landets ledende ekspert om å «selge seg selv».

HJELP ANDRE: Nettverking handler om å være tilstede for hverandre. Vær derfor en ja-person.

Nettverking kan være både ubehagelig og nødvendig på samme tid. Vi har spurt landets ledende ekspert om å «selge seg selv».

Se for deg at du er på et seminar med 300 personer innen finans. Selv jobber du i bank, i en bransje i stor utvikling. Du finner et ledig sete i salen. Hva gjør du? Flykter inn i mobilen eller hilser på de rundt deg?

– Ja, det er skummelt, bekrefter Edgar Valdmanis.

– Jeg har en liten barriere selv, men du må bare ta steget og si hei. Sannheten er at den som har gode kontakter, vil skli forbi deg i køen hvis du selv bare har sittet på mobilen. Det er bare sånn det er.

Vi tar oss den friheten å kalle Edgar Valdmanis Norges fremste ekspert på nettverking. Med mer enn 30 års erfaring fra kommunikasjon, markedsføring og salg, primært i IT-bransjen, har han nettverk i hele verden – og ikke så rent få på Linkedin. Han har skrevet boken «Bedre nettverking på 1-2-3» og er en aktiv foredragsholder om temaet.

Anbefal en håndverker

Å nettverke skaper relasjoner som setter deg i en kontekst. De kan være nære eller fjerne, men felles er at de gjør deg til en litt viktigere person.

– Mitt mantra er at nettverking ikke er noe du gjør for fremtiden, men for å gjøre en best mulig jobb der du er i dag, sier Edgar.

Vil du nettverke?

Den svenske versjonen av «Affärsminglet» kommer nå til Norge. Med over 200 medlemsbedrifter, er det en møteplass for å skape nettverk. Edgar Valdmanis leder det norske arbeidet. Er du interessert i å treffe nye kontakter jevnlig, kan du kontakte ham på edgar@valdmanis.com.

Nettverking ikke er noe du gjør for fremtiden, men for å gjøre en best mulig jobb der du er i dag

Edgar Valdmanis

Så start der du er, på jobben eller studiene.

– Det kan være helt enkle ting rundt lunsjbordet. Noen spør etter tips til feriereiser eller en pålitelig håndverker. Si ja hvis noen spør etter folk til julebordkomiteen. Du får en god følelse av å hjelpe en kollega. Over tid vil du merke at du får hjelp tilbake – av nesten hvem som helst, sier Edgar.

I stor grad bør man være en ja-person for å få et godt nettverk på jobben. Bli kjent med de på personalkontoret, juridisk og på marked. Du vil trenge dem.

– Jeg pleier å si at nettverking primært er for å hjelpe andre. Den dagen du trenger hjelp, vil du oppdage at du får det, sier Edgar.

Hvordan snakke over en kaffekopp?

Tilbake til finansseminaret. Det er tid for pause og de 300 deltakerne, inkludert deg selv, strømmer til kaffekannene og de smakfulle grønne druene. Pausen varer i 15 minutter. Hva gjør du?

– Du bør hilse på noen. Si «hei, jeg får vel hilse», og så introduserer du deg, sier Edgar.

Han mener du bør ha en liten heispitch på innerlommen, slik at du er forberedt. Øv den inn på forhånd. Du skal si navnet ditt, hva du gjør og hva du gjør av betydning. Maks 30 sekunder.

Eksempel: «Hei, mitt navn er Ola Nordmann. Jeg er siviløkonom i DNB, avdeling for fintech og er så heldig å få jobbe med verdensledende teknologi for betalingsløsninger».

– Heispitchen skal ikke være glatt og polert, men si noe kort og konkret om deg selv. Er dere verdensledende, er det ingenting i veien for å si det, sier Edgar.

FLYKTER du til mobilen i seminarpausene? Da går du glipp av mye!

Videre bør du spørre hva vedkommende driver med, hvilken type kunder de har, geografisk region og andre jobbrelaterte spørsmål. Start med det profesjonelle. Det holder at praten varer i 2-3 minutter, og du bør stille vesentlig flere spørsmål enn du svarer, tipser eksperten.

Hold kontakter varme

Hvis matchen er god, kan du si til vedkommende at dette var interessant. Kanskje har de et visittkort eller Linkedin? Du skal ikke nå over alle i rommet. Fokuser på 5-6 personer. Ser du noen du kjenner på seminaret, bruker du 1-2 minutter på dem også.

Så kommer etterarbeidet med å holde dine nye kontakter varme.

– Send dem en mail eller en invitasjon på Linkedin og si at det var hyggelig å møtes på seminar, og at de må si i fra neste gang de er i byen, så kan dere kanskje ta en kaffe eller øl. I 99 prosent av tilfellene kommer de ikke til byen, men du har strukket ut hånden og vist åpenhet. Videre kan du følge opp med å dele en aktuell fagartikkel, og slik bygger du opp relasjonen sakte over tid, sier Edgar.

Hele veien må du gjøre nettverkingen på din måte. Hvis det ikke er naturlig, vil det synes lang vei. Finn arenaer du er komfortabel med. Som eksperten selv sier: Det er skummelt og det er en barriere å snakke med folk man ikke kjenner.

– Du må ta likevel ta spranget. Hvis ikke blir du forbigått av noen som gjør det. Den som oppretter kontakt, er den som vinner på slutten av dagen. Så enkelt er det. Folk uten nettverk, går glipp av muligheter de gjerne skulle hatt, sier Edgar.

Nettverkstips

1. 

Du kan gjøre deg kjent med deltakerlisten på seminarer på forhånd. Er det noen du vil møte?

2. 

Dra på seminar eller nettverksammenkomster med en kollega eller venn. Del dere opp og ha som mål å introdusere hverandre for 4-5 nye personer i løpet av dagen.

3. 

Sett deg et mål om hvorfor du nettverker. For å selge mer? Åpne dører? Dele kunnskap? Ny jobb? 70 prosent av alle jobber bemannes uten at stillingen er utlyst.

4. 

Er du en som deler og tilbyr, er sjansen større for at du lykkes enn om du nettverker for å «få».

5. 

Alt er ikke gjort på en dag. En ny (og god) kontakt går gjennom følgende ledd: Treffer, kjenner, liker, stoler på.

6. 

Vær tilgjengelig, slik at folk enkelt kan finne deg på Linkedin.

7. 

Småsnakk er gull verdt. Det forsterker nettverket og du blir kjent med personen bak yrket.

8. 

Vær et bindeledd. Å sette folk i kontakt gjør deg til en viktig person.

9. 

Si takk til de som hjelper deg.

Nettverking kan være både ubehagelig og nødvendig på samme tid. Vi har spurt landets ledende ekspert om å «selge seg selv».

Se for deg at du er på et seminar med 300 personer innen finans. Selv jobber du i bank, i en bransje i stor utvikling. Du finner et ledig sete i salen. Hva gjør du? Flykter inn i mobilen eller hilser på de rundt deg?

– Ja, det er skummelt, bekrefter Edgar Valdmanis.

– Jeg har en liten barriere selv, men du må bare ta steget og si hei. Sannheten er at den som har gode kontakter, vil skli forbi deg i køen hvis du selv bare har sittet på mobilen. Det er bare sånn det er.

Vi tar oss den friheten å kalle Edgar Valdmanis Norges fremste ekspert på nettverking. Med mer enn 30 års erfaring fra kommunikasjon, markedsføring og salg, primært i IT-bransjen, har han nettverk i hele verden – og ikke så rent få på Linkedin. Han har skrevet boken «Bedre nettverking på 1-2-3» og er en aktiv foredragsholder om temaet.

Anbefal en håndverker

Å nettverke skaper relasjoner som setter deg i en kontekst. De kan være nære eller fjerne, men felles er at de gjør deg til en litt viktigere person.

– Mitt mantra er at nettverking ikke er noe du gjør for fremtiden, men for å gjøre en best mulig jobb der du er i dag, sier Edgar.

Nettverking ikke er noe du gjør for fremtiden, men for å gjøre en best mulig jobb der du er i dag

Edgar Valdmanis

Så start der du er, på jobben eller studiene.

– Det kan være helt enkle ting rundt lunsjbordet. Noen spør etter tips til feriereiser eller en pålitelig håndverker. Si ja hvis noen spør etter folk til julebordkomiteen. Du får en god følelse av å hjelpe en kollega. Over tid vil du merke at du får hjelp tilbake – av nesten hvem som helst, sier Edgar.

I stor grad bør man være en ja-person for å få et godt nettverk på jobben. Bli kjent med de på personalkontoret, juridisk og på marked. Du vil trenge dem.

– Jeg pleier å si at nettverking primært er for å hjelpe andre. Den dagen du trenger hjelp, vil du oppdage at du får det, sier Edgar.

Hvordan snakke over en kaffekopp?

Tilbake til finansseminaret. Det er tid for pause og de 300 deltakerne, inkludert deg selv, strømmer til kaffekannene og de smakfulle grønne druene. Pausen varer i 15 minutter. Hva gjør du?

– Du bør hilse på noen. Si «hei, jeg får vel hilse», og så introduserer du deg, sier Edgar.

Han mener du bør ha en liten heispitch på innerlommen, slik at du er forberedt. Øv den inn på forhånd. Du skal si navnet ditt, hva du gjør og hva du gjør av betydning. Maks 30 sekunder.

Eksempel: «Hei, mitt navn er Ola Nordmann. Jeg er siviløkonom i DNB, avdeling for fintech og er så heldig å få jobbe med verdensledende teknologi for betalingsløsninger».

– Heispitchen skal ikke være glatt og polert, men si noe kort og konkret om deg selv. Er dere verdensledende, er det ingenting i veien for å si det, sier Edgar.

Videre bør du spørre hva vedkommende driver med, hvilken type kunder de har, geografisk region og andre jobbrelaterte spørsmål. Start med det profesjonelle. Det holder at praten varer i 2-3 minutter, og du bør stille vesentlig flere spørsmål enn du svarer, tipser eksperten.

Hold kontakter varme

Hvis matchen er god, kan du si til vedkommende at dette var interessant. Kanskje har de et visittkort eller Linkedin? Du skal ikke nå over alle i rommet. Fokuser på 5-6 personer. Ser du noen du kjenner på seminaret, bruker du 1-2 minutter på dem også.

Så kommer etterarbeidet med å holde dine nye kontakter varme.

– Send dem en mail eller en invitasjon på Linkedin og si at det var hyggelig å møtes på seminar, og at de må si i fra neste gang de er i byen, så kan dere kanskje ta en kaffe eller øl. I 99 prosent av tilfellene kommer de ikke til byen, men du har strukket ut hånden og vist åpenhet. Videre kan du følge opp med å dele en aktuell fagartikkel, og slik bygger du opp relasjonen sakte over tid, sier Edgar.

Hele veien må du gjøre nettverkingen på din måte. Hvis det ikke er naturlig, vil det synes lang vei. Finn arenaer du er komfortabel med. Som eksperten selv sier: Det er skummelt og det er en barriere å snakke med folk man ikke kjenner.

– Du må ta likevel ta spranget. Hvis ikke blir du forbigått av noen som gjør det. Den som oppretter kontakt, er den som vinner på slutten av dagen. Så enkelt er det. Folk uten nettverk, går glipp av muligheter de gjerne skulle hatt, sier Edgar.