Synliggjøring og aktiviteter
Gjør medlemmene til ambassadører! Jo mer du forteller medlemmene hva du gjør, jo bedre blir de til å verve nye kolleger.
Slik kan du synliggjøre arbeidet ditt
- Snakk med kolleger: Gå ofte rundt og snakk med folk. Dette øker bevisstheten om jobben du gjør.
- Bruk e-post: Send regelmessige oppdateringer til medlemmene om det du jobber med.
- Hold stand: Vær til stede fysisk med en stand – det gir deg en god mulighet til å prate med mange på en gang.
Del hva du jobber med
- Fremhev dine seire: Fortell hva du og forbundet oppnår i bedriften eller regionen.
- Synliggjør rollen din: Informer om mulighetene du har som tillitsvalgt, og at ledelsen ønsker en aktiv dialog om de ansattes interesser.
Nyhetsbrev – et effektivt verktøy
Send jevnlige nyhetsbrev
- Hvorfor?: Nyhetsbrev fra lokale tillitsvalgte er de som blir mest lest, ifølge undersøkelser.
- Verktøy: De største bedriftene og alle regionene bruker nyhetsbrevmaler i e-postverktøyet Make. For mindre bedrifter anbefales vanlig e-post.
Automatiserte e-poster til nye medlemmer
- Nye ordinære medlemmer mottar seks automatiserte e-poster det første året de er medlemmer, i tillegg til de ordinære nyhetsbrevene som alle medlemmer får.
Les mer om onboarding-løpet av nye medlemmer
Bruk digitale kanaler aktivt
Teams, SharePoint, Workplace eller andre intranett
- Vær aktivt til stede på bedriftens interne kanaler.
- Fokuser på det nære; lokal informasjon og lokale aktiviteter som er relevante for dine kolleger.
- Snakk til målgruppen; unngå stammespråk og forkortelser.
- Sosiale medier: Finansforbundet jobber strategisk med sosiale medier, i kanalene LinkedIn, Instagram og TikTok. Vi anbefaler at du deler dette innholdet privat på sosiale medier, fremfor å opprette og drifte Finansforbundet-underkontoer på bedrifts- eller regionnivå.
NB! Meta avvikler Workplace i 2026. Du kan fortsette å bruke Workplace som vanlig frem til 31. august 2025.
10 skrivetips for deg som tillitsvalgt
For å gjøre kommunikasjonen din mer effektiv, følg disse tipsene:
- Vær kort og presis – Leserne skanner teksten, så unngå lange avsnitt.
- Lag tydelige overskrifter – Hjelp leserne med å finne det viktigste raskt.
- Bruk kulepunkter – Som her! Det gjør informasjonen lettere å lese.
- Vær relevant – Skriv om det som opptar medlemmene.
- Unngå fagspråk – Hold språket enkelt og forståelig for alle.
- Bruk bilder eller ikoner – Det bryter opp teksten og gjør den mer visuelt tiltalende.
- Fokuser på fordeler – Hva får medlemmene ut av informasjonen?
- Vær personlig – Snakk direkte til mottakerne.
- Bruk lenker – Tilby mer informasjon uten å overvelde leserne i selve e-posten.
- Test før du sender – Les over og sjekk hvordan e-posten ser ut både på mobil og PC.
Profilguide
Finansforbundets profilguide hjelper deg til å forvalte merkevaren vår på en god måte. Her finner du blant annet:
- Logoer
- Farger
- Videoarkiv
- PowerPoint-maler for synliggjøring av deg selv som tillitsvalgt
- Bakgrunner for Teams/digitale møter
Stand
Stand kan være en fin aktivitet enten på morgenen eller til lunsj. Du kan dele ut flyer og en enkel profilartikkel.
Benytt stand hvis du ønsker å sette fokus på en spesiell sak eller ved sentrale vervekampanjer.
Forslag til utstyr på stand:
- Et messebord eller lignende
- Roll-up
- Flyer/brosjyrer
- Pastiller/sjokolade
- Profilartikler som passer anledningen
Medlemsmøter
Medlemsmøter må ikke alltid bare være for medlemmer. Noen ganger kan det være smart å invitere alle for å vise hva du jobber med.
Eksempler på tema og foredragsholdere:
- Teamcoaching «Forberedelse til lønnssamtalen».
- Solfrid Flateby «Verdibasert ledelse» «Den beste utgaven av meg»
- Sigurd Granmark «LE-DEL-SE» «Kultur» «Motivasjon»
- Henrik Syse «Verdier»
- Målfrid Brath fra Manpower som snakker om å være attraktiv på arbeidsmarkedet
- Dag Arne Kristiansen fra Sekretariatet
- Folkeuniversitetet «Studieteknikk»
- Sven Eide fra Sekretariatet
- Vegard Hildrum fra Sekretariatet
- Solveig Bjørnstad «Fagforeningens historie – viktigheten av å være medlem»
Noen av foredragsholderne tar høye honorarer, og det er derfor viktig at dere sikrer god påmelding. Mindre bedrifter bør benytte anledningen å reklamere for arrangement i regi av regionene, eller samkjøre med flere bedrifter.
Bedriftsspesifikk flyer
Ønsker du en egen bedriftsspesifikk flyer eller brosjyre?
Send en mail til post@finansforbundet.no
Budsjett for verve- og medlemsaktiviteter
I slutten av oktober sender sekretariatet ut en e-post til alle hovedtillitsvalgte med informasjon om søknadsprosessen for midler til verve- og medlemsaktiviteter i bedriftene.
Når Forbundsstyret har godkjent budsjettet for det kommende året, vil du motta en bekreftelse på de økonomiske rammene du har til disposisjon for aktiviteter.