Synliggjøring og aktiviteter

Gjør medlemmene til ambassadører! Jo mer du forteller medlemmene hva du gjør, jo bedre blir de til å verve nye kolleger.

Slik kan du synliggjøre arbeidet ditt

  • Snakk med kolleger: Gå ofte rundt og snakk med folk. Dette øker bevisstheten om jobben du gjør.
  • Bruk e-post: Send regelmessige oppdateringer til medlemmene om det du jobber med.
  • Hold stand: Vær til stede fysisk med en stand – det gir deg en god mulighet til å prate med mange på en gang.

Del hva du jobber med

  • Fremhev dine seire: Fortell hva du og forbundet oppnår i bedriften eller regionen.
  • Synliggjør rollen din: Informer om mulighetene du har som tillitsvalgt, og at ledelsen ønsker en aktiv dialog om de ansattes interesser.

Nyhetsbrev – et effektivt verktøy

Send jevnlige nyhetsbrev

  • Hvorfor?: Nyhetsbrev fra lokale tillitsvalgte er de som blir mest lest, ifølge undersøkelser.
  • Verktøy: De største bedriftene og alle regionene bruker nyhetsbrevmaler i e-postverktøyet Make. For mindre bedrifter anbefales vanlig e-post.

Automatiserte e-poster til nye medlemmer

Bruk digitale kanaler aktivt

Teams, SharePoint, Workplace eller andre intranett

  • Vær aktivt til stede på bedriftens interne kanaler.
  • Fokuser på det nære; lokal informasjon og lokale aktiviteter som er relevante for dine kolleger.
  • Snakk til målgruppen; unngå stammespråk og forkortelser.
  • Sosiale medier: Finansforbundet jobber strategisk med sosiale medier, i kanalene LinkedIn, Instagram og TikTok. Vi anbefaler at du deler dette innholdet privat på sosiale medier, fremfor å opprette og drifte Finansforbundet-underkontoer på bedrifts- eller regionnivå.

NB! Meta avvikler Workplace i 2026. Du kan fortsette å bruke Workplace som vanlig frem til 31. august 2025.

10 skrivetips for deg som tillitsvalgt

For å gjøre kommunikasjonen din mer effektiv, følg disse tipsene:

  1. Vær kort og presis – Leserne skanner teksten, så unngå lange avsnitt.
  2. Lag tydelige overskrifter – Hjelp leserne med å finne det viktigste raskt.
  3. Bruk kulepunkter – Som her! Det gjør informasjonen lettere å lese.
  4. Vær relevant – Skriv om det som opptar medlemmene.
  5. Unngå fagspråk – Hold språket enkelt og forståelig for alle.
  6. Bruk bilder eller ikoner – Det bryter opp teksten og gjør den mer visuelt tiltalende.
  7. Fokuser på fordeler – Hva får medlemmene ut av informasjonen?
  8. Vær personlig – Snakk direkte til mottakerne.
  9. Bruk lenker – Tilby mer informasjon uten å overvelde leserne i selve e-posten.
  10. Test før du sender – Les over og sjekk hvordan e-posten ser ut både på mobil og PC.

Profilguide

Finansforbundets profilguide hjelper deg til å forvalte merkevaren vår på en god måte. Her finner du blant annet:

  • Logoer
  • Farger
  • Videoarkiv
  • PowerPoint-maler for synliggjøring av deg selv som tillitsvalgt
  • Bakgrunner for Teams/digitale møter

Stand

Stand kan være en fin aktivitet enten på morgenen eller til lunsj. Du kan dele ut flyer og en enkel profilartikkel.

Benytt stand hvis du ønsker å sette fokus på en spesiell sak eller ved sentrale vervekampanjer.

Forslag til utstyr på stand:

  • Et messebord eller lignende
  • Roll-up
  • Flyer/brosjyrer
  • Pastiller/sjokolade
  • Profilartikler som passer anledningen

Medlemsmøter

Medlemsmøter må ikke alltid bare være for medlemmer. Noen ganger kan det være smart å invitere alle for å vise hva du jobber med.

Eksempler på tema og foredragsholdere:

  • Teamcoaching «Forberedelse til lønnssamtalen».
  • Solfrid Flateby «Verdibasert ledelse» «Den beste utgaven av meg»
  • Sigurd Granmark «LE-DEL-SE» «Kultur» «Motivasjon»
  • Henrik Syse «Verdier»
  • Målfrid Brath fra Manpower som snakker om å være attraktiv på arbeidsmarkedet
  • Dag Arne Kristiansen fra Sekretariatet
  • Folkeuniversitetet «Studieteknikk»
  • Sven Eide fra Sekretariatet
  • Vegard Hildrum fra Sekretariatet
  • Solveig Bjørnstad «Fagforeningens historie – viktigheten av å være medlem»

Noen av foredragsholderne tar høye honorarer, og det er derfor viktig at dere sikrer god påmelding. Mindre bedrifter bør benytte anledningen å reklamere for arrangement i regi av regionene, eller samkjøre med flere bedrifter.

Bedriftsspesifikk flyer

Ønsker du en egen bedriftsspesifikk flyer eller brosjyre?
Send en mail til post@finansforbundet.no

Budsjett for verve- og medlemsaktiviteter

I slutten av oktober sender sekretariatet ut en e-post til alle hovedtillitsvalgte med informasjon om søknadsprosessen for midler til verve- og medlemsaktiviteter i bedriftene.

Når Forbundsstyret har godkjent budsjettet for det kommende året, vil du motta en bekreftelse på de økonomiske rammene du har til disposisjon for aktiviteter.

Var dette nyttig?