Krisestab i sekretariatet

Direktør Runar Wilhelm Henriksen leder sekretariatets krisearbeid: - Vi tar situasjonen på største alvor, sier han.

Runar Henriksen
19. mars 2020

Koronaviruset påvirker oss alle på ulike måter. Smittevern og forebyggende tiltak for å unngå spredning av viruset er helt sentralt i Norge nå. Men arbeidslivet vårt blir også berørt.

Finansforbundet tar situasjonen på største alvor og har satt krisestab for å koordinere arbeidet med juridisk bistand, kommunikasjonstiltak, politiske innspill, kontakt med arbeidsgiverforeningene – og myndighetspåvirkning via vår hovedorganisasjon YS.

Det er faste møter mellom forbundsleder Vigdis Mathisen, nestleder Arne Fredrik Håstein og ledergruppen i sekretariatet der situasjonen og mulige tiltak diskuteres. Det er også gjennomført flere nettbaserte møter med hovedtillitsvalgte for å lytte til situasjonen i den enkelte bedrift. Flere møter vil komme.

Sekretariatets krisearbeid ledes av direktør Runar Wilhelm Henriksen. Det er laget en beredskapsplan som beskriver backup for viktige funksjoner ved et worst case-scenario der et stort flertall av de ansatte blir syke av viruset.

Hele sekretariatet driftes nå fra hjemmekontor – med et par unntak. – Våre medlemmer og tillitsvalgte skal vite at vi gjør det vi kan for å gi svar og rådgivning i den situasjonen vi er nå, sier Henriksen. – Våre eksperter håndterer henvendelser fortløpende og vi oppdaterer hjemmesidene med relevante spørsmål og svar. Alle våre rådgivere er tilgjengelige. Vi sender ut nyhetsbrev med artikler som skal gi god informasjon. Du vil også finne en rekke artikler på finansfokus.no, sier han.

Kontakt:

Runar Henriksen

Runar Wilhelm Henriksen

Direktør

Pål Behrens

Leder Arbeidsliv. Advokat (H).

Maria Østli

Advokat

Anne Greva

Leder Kommunikasjon

Alt om korona og dine rettigheter

Skoler og barnehager er stengt. Får jeg lønn når jeg må være hjemme med barna? Kan permitteringer bli aktuelt for meg? Vi gir deg svarene.

Alt om koronakrisen og dine rettigheter

Har du fortsatt spørsmål?

Lurer du fortsatt på noe knyttet til koronaviruset på din arbeidsplass?

1. 1

Ta kontakt med din tillitsvalgt

Hvem som er din nærmeste tillitsvalgt finner du under Min Profil

2. 2