Kritisk til kjørebok ved omstilling

– Det blir for enkelt, man verken kan eller bør kvitte seg med ansatte bare ved å følge en oppskrift, sier vår advokat Pål Behrens.

Advokat Pål Behrens
04. desember 2017

Foto: Morten Brakestad

Arbeidsrettsadvokat Nicolay Skarning har skrevet bok om hvordan bedrifter kan få inn ny kompetanse og samtidig fjerne ansatte som ikke lenger passer inn i bedriften. – Å si opp ansatte som ikke «passer inn» er ikke så vanskelig som mange tror, sier Skarning til Dagens Næringsliv i dag. I sin nye bok «Permittering, nedbemanning og sluttpakker» beskriver han hvordan ledere bør gå frem når bedriften skal si opp ansatte, og samtidig ivareta de ansattes rettigheter.

For enkelt
Leder for arbeidsliv i Finansforbundet og advokat Pål Behrens reagerer på denne «bruk og kast»-mentaliteten overfor ansatte, og viser til at arbeidsgivere har plikt til å videreutdanne ansatte.

– Det er ikke slik arbeidslivet i Norge skal være, sier han til avisen, og minner om ansattes stillingsvern.

Pål Behrens Advokat (H) i Finansforbundet

« Arbeidsgivere har en plikt til å kartlegge kompetansemangel, og å legge til rette slik at medarbeiderne kan tilegne seg den nødvendige kompetansen. »

Frister med sluttpakker

I finansbransjen er det mange eksempler på omorganiseringer der arbeidsgiver har fått medarbeidere med på å slutte ved å tilby sluttpakker. – Det er svært bekymringsfullt at så mange former bedriftens kompetanse på denne måten, sier Behrens til Dagens Næringsliv.

Han oppfordrer bedriftene til å bruke sluttpakkepengene på kompetansebyggende tiltak hos de medarbeiderne de allerede har.