15 feb

Webinar: Excel praktiske verktøy og funksjoner

Man 15 februar kl. 12:00 - 15:00

WEBINAR

Man 15 februar 2021 kl. 12:00 – 15:00
Påmeldingsfrist: Man 08 februar 2021

Mai Brit Staurland Strøm mbs@finansforbundet.no 90690365

På dette webinaret vil vi gjennomgå noen nyttige verktøy og funksjoner som er tilgjengelig i Microsoft Excel!

• Bruke tema i Excel – tilpass designet til bedriftens farger
  • Jobbe med tekst
    • Slå sammen tekst fra flere celler
    • Dele opp tekst i flere kolonner
    • Rask utfylling
  • Formatering av celler som tekst eller tall med ulike tallformater inkludert spesielle og egendefinerte formater
  • Datavalidering og nedtrekksliste
    • Datavalidering hjelper deg å bestemme hva brukeren skal kunne taste inn i en celle slik at data blir lagt inn korrekt. Brukere kan også velge verdier fra en liste du oppretter
  • HVIS-funksjon inkludert sammensatte funksjoner
  • FINN.RAD – oppslagsfunksjon
  • HVISFEIL – når du får feilmeldinger i formler kan du bruke disse funksjonene til å overtrykke og håndtere feil med for eksempel en feilmeldingstekst som «Feil i beregning»
  • Noen praktiske funksjoner:
    • Summeringsfunksjoner – det finnes en rekke summeringsfunksjoner i Excel. Vi går gjennom de viktigste
    • Gjennomsnittsfunksjoner – vi jobber med noen praktiske funksjoner for å finne gjennomsnitt
    • Antall funksjoner – det kan være nyttig å telle ulike former for tekst og tall, så vi ser på noen nytte funksjoner for å telle riktig antall variabler
  • Beskytt ark og arbeidsboken
  • Deling i skyen – lagring i OneDrive

Forkunnskap:
Deltatt på kurset Excel smart og effektivt eller har tilsvarende kunnskap. Vi forutsetter at du har jobbet med Excel tidligere og at du har forståelse for hvordan du bygger formler og funksjoner.

Du får tilsendt praktisk informasjon om pålogging i god tid før selve kurset. Vi gjør deg oppmerksom på at ved påmelding til webinaret vil din identitet bli gjort kjent blant de øvrige deltakerne.

Foredragsholder er Kathrine Jølle Wathne fra Aktiv Kunnskap AS. Hun holder kurs i Microsoft 365 skytjenester for samarbeid og produktivitet, samt tilhørende Office programmer og applikasjoner slik som PowerPoint, Word, Excel og tilsvarende. Hun holder også kurs innen presentasjonsteknikk, samt bruk av sosiale medier for bedrift. Kathrine har jobbet som kursinstruktør i 26 år.

I etterkant av kurset sendes det ut en evaluering ved bruk av verktøyet Questback. I evalueringen fremkommer hjemmelen for undersøkelsen samt hvor lenge resultatene vil bli oppbevart.