19 okt

man 19 oktober 2020 kl. 09:00 – 12:00
Påmeldingsfrist: oktober 12, 2020

Mai Brit Staurland Strøm mbs@finansforbundet.no 90690365

Jobber du med store lister med data i Excel? I Excel har du et verktøy som heter pivottabeller. Med pivottabeller kan du enkelt og raskt lage sammendrag av store mengder data. Pivottabeller gir deg mulighet til å summere, granske og analyse dine data med få klikk. Verktøyet gjør det enkelt å justere hva du vil vise til enhver tid. På basis av dine pivottabeller kan du også presentere resultatene i grafiske pivotdiagrammer. På kurset vil vi vise deg hvordan du jobber effektivt med pivottabeller- og diagrammer.

Webinaret varer i 3 timer hvor vi har undervisningsøkter på 45 minutter + cirka 15 minutters pause etter hver økt. Det er anledning til å stille spørsmål til instruktøren i pausene.

Agenda:

• Hva er en pivottabell
  • Viktigheten av riktig datatyper
  • Opprettet pivottabeller basert på lister eller tabeller
  • Jobbe med pivottabellrapporter
  • Bruk av felt – ulike datatyper i felt
  • Gruppering i pivottabeller
  • Pivottabelldiagrammer
  • Slicers
  • Tidslinjer
  • Oppdatering av pivottabeller
  • Kalkyler og beregninger i pivottabeller
  • Formatering av pivottabeller
  • Datamodeller & spørringer

Krav til forkunnskap: Deltaker må ha erfaring med bruk av Excel og må ha forståelse for datatyper, formler og enkle funksjoner.  Det er også en fordel at deltaker har jobbet med diagrammer i Excel.

Du får tilsendt praktisk informasjon om pålogging i god tid før selve kurset.

Foredragsholder er Kathrine Jølle Wathne fra Aktiv Kunnskap AS. Hun holder kurs i Microsoft 365 skytjenester for samarbeid og produktivitet, samt tilhørende Office programmer og applikasjoner slik som PowerPoint, Word, Excel og tilsvarende. Hun holder også kurs innen presentasjonsteknikk, samt bruk av sosiale medier for bedrift. Kathrine har jobbet som kursinstruktør i 26 år.

I etterkant av kurset sendes det ut en evaluering ved bruk av verktøyet Questback. I evalueringen fremkommer hjemmelen for undersøkelsen samt hvor lenge resultatene vil bli oppbevart.