CARE og TV-aksjonen 2019

I ti år har vi sammen med Care bidratt til at tusenvis av kvinner i Burundi og Mali har kunnet starte egne spare- og lånegrupper. Nå støtter vi Care i TV-aksjonen 2019.

Vi bidrar med

kroner til TV-aksjonen 2019

Vi bidrar med

kroner årlig til Care frem til 2021

Du kan bidra!

Bli bøssebærer og spre budskapet i sosiale medier.

Ekstra engasjert

Forbundsleder Pål Adrian Hellman var til stede på det første møtet i byaksjonskomiteen for Oslo i slutten av august. Der fant han raskt tonen med Gry Larsen, leder av Care Norge.

Gry Larsen og Pål Adrian Hellman

– Våre medlemmer har talt opp bøssene under hver TV-aksjon, det vil de gjøre i år også. Vi har et nært forhold til Care, som gir kvinner i noen av verdens mest sårbare områder mulighet til å starte egen bedrift, få egen inntekt, og starte egne spare- og lånegrupper. Derfor er vi ekstra engasjert i årets TV-aksjon, sier Hellman, som oppfordrer alle medlemmer i hele landet til å gå med bøsse 20. oktober.

Hellman skal møte byaksjonskomiteen igjen 10. oktober, og delta på næringslivsdugnaden på Oslo Børs 15. oktober. Her er formålet er å samle inn penger til TV-aksjonen.

Oppfordrer til ekstra engasjement i Oslo og Akershus: – Jeg oppfordrer selvfølgelig alle medlemmer i hele landet til å gå med bøsse, men håper jo at mitt engasjement i hovedstaden kanskje kan være til ekstra inspirasjon for deg som holder til i Oslo og Akershus, sier han.

Les mer om NRK TV-aksjonen 2019

Care-samarbeid siden 2009

Finansforbundet og Care startet samarbeidet med NRK TV-aksjonen i 2009. I 2018 bestemte vi oss for å utvide samarbeidet til og med 2021. Gjennom å støtte prosjekter i både Mali og Burundi skal minst 10.000 mennesker få tilgang til spare- og lånegrupper og formelle banktjenester. Indirekte skal prosjektene nå ut til nærmere 60.000 mennesker. Forbundet har forpliktet seg til å bidra med 500.000 kroner årlig.