Det er deilig å være norsk…på nettet.

Vi har sovet litt i timen de siste årene, sier Rune Bjerke i dagens DN. Spørsmålet er om høylytt snorking hjelper i lengden.

Den store vekkerklokken av merket ‘Internasjonal konkurranse fra gigantiske og sultne selskaper’ har brølt en stund, og nå er oppvåkningen et faktum.  Heldigvis!

Vipps, BankAxept og BankID slås sammen.  Norsk finansnæring samarbeider igjen.  Det er en god strategi.  Om dette er tilstrekkelig til å møte konkurransen fra gigantene gjenstår å se.

Men utgangspunktet er godt.

Norske privat- og bedriftskunder har grunnleggende tillit til at nettselskaper fungerer og er vennligsinnede.  De samme kundene har tillit til norske tilbydere de allerede har relasjoner til.  Tillit blitt kanskje den viktigste faktoren fremover når kunden skal være trygg på at personopplysninger er sikret, personvernet er inntakt og kapitalen sikker.

Norsk finansnæring har noe å selge utover landets grenser.  Kvalitet selger.  Tillit også.  La oss sørge for at det blir deilig å være norsk på nettet også.