YS Arbeidslivsbarometer for 2017

Utryggheten i arbeidsmarkedet øker. Finansansatte er overrepresentert blant dem som er svært bekymret.

Arbeidstid
19. oktober 2017

Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) har på oppdrag fra vår hovedorganisasjon YS for niende år på rad målt trykket i norsk arbeidsliv. En av hovedkonklusjonene i årets arbeidslivsbarometer er at norske arbeidstakere opplever økende utrygghet for fremtiden. Rapporten ble presentert på YS-konferansen 18. oktober.

Utvalget i årets spørreundersøkelse

arbeidstakere

undersøkelsen måler

barometerverdier

Barometerverdiene

1. Fagforeningenes legitimitet
  2. Oppslutning om kollektiv lønnsdannelse
  3. Arbeidsvilkår, stress og mestring
  4. Likestilt deltakelse
  5. Trygghet og tilknytning til arbeidslivet

Ansatte i finans skiller seg ut på flere områder

• Det tydeligste skillet er at finansansatte føler seg sterkere berørt av digitaliseringen og robottrusselen enn det øvrige arbeidslivet
  • En relativt høy andel ansatte i finans mener at fagforeningenes topp-prioritet bør være å bidra til omstilling og utvikling av arbeidslivet
  • Finansansatte er mer individualistisk orienterte enn de som jobber i annen privat tjenesteyting
  • Finansansatte opplever å få noe høyere grad av kompetanseutvikling på jobb enn arbeidstagere flest

Les hele rapporten: YS arbeidslivsbarometer for 2017 (pdf)

Folk vil forholde seg til folk

Millioner av jobber kommer til å forsvinne som følge av ny teknologi. Men Lars Rinnan tror det alltid vil være behov for folk. – Maskinene fungerer best sammen med menneskene, sier han.

Les mer i vårt medlemsmagasin Finansfokus

Ta tak i egen karriere

Coaching og karrieresjekker

Som medlem får du coaching eller karriereutvikling til rabattert pris. Det kan være et kort opplegg på noen få timer, eller en prosess over lengre tid.

Les mer og bestill
Søk stipend

Vi deler ut 1 million kroner til medlemmer som søker videreutdanning og kompetanseheving. Søknadsskjema legges ut i januar, neste søknadsfrist er 1. mars 2018, men det kan være lurt begynne forberedelsene allerede nå.

Les mer om stipendordningen vår

Vi hjelper deg i omstilling og nedbemanning

Visste du at arbeidsgiveren din må snakke med deg og tillitsvalgte før en eventuell oppsigelse? Arbeidsgiver kan bare gi en oppsigelse dersom den er saklig begrunnet.

Vær forberedt dersom du blir rammet

Hva bør du gjøre videre:

1. 1

Ta kontakt med din tillitsvalgt

Hvem som er din nærmeste tillitsvalgt finner du under Min Profil

2. 2

Ta kontakt med en av våre advokater

Send oss en e-post

Eller ring oss på 22 05 63 00