Vil du styrke kompetansen din i 2026? Søk på nye nettstudier innen kunstig intelligens i finans og bærekraft – utviklet spesielt for ansatte i finansbransjen.
Redaksjonen
Senest oppdatert des 02, 2025
Søk i høst, studiestart i 2026:
Politihøgskolen:
Bedrageri og hvitvasking – identifisering og håndtering– søknadsfrist utløp 1. desember.
Du melder deg på nettsidene til utdanningsstedene, og du må selv følge med på deres nettsider. Har du spørsmål om et kurs, ta kontakt med den gjeldende utdanningsinstitusjonen.
Bakgrunn
Bransjeprogrammet er et fleksibelt spleiselag der staten betaler for at fagskoler, høgskoler, universitet og andre kurstilbydere skal utvikle og drifte relevante tilbud. Bedriftene og den enkelte ansatte investerer sin tid. Alle tilbudene er utviklet slik at de kan kombineres med jobb.
Det er Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir.) som administrerer bransjeprogrammene. Finans Norge og Finansforbundet er representert i bransjeprogramstyret.
Dette er andre runde i bransjeprogrammet. Temaene utvides nå fra bærekraft og teknologi til også å omfatte svindel, antihvitvask og økonomisk kriminalitet.
Utdanningsinstitusjonene melder om at mange av kursene har stor pågang, men det er fortsatt mulig å få plass på flere av dem. For mer informasjon om ledige plasser og søknad, må du ta kontakt med den enkelte utdanningsinstitusjon.
«Satsingen på videreutdanning innen svindel og økonomisk kriminalitet er avgjørende for å styrke finansnæringens kompetanse i møte med stadig mer sofistikerte trusler. Samtidig er vi glade for at det fortsatt satses på temaet bærekraft. I en tid med økende geopolitisk uro og klimautfordringer er det viktigere enn noen gang å styrke kompetansen på bærekraft i finansnæringen.»
Arne fredrik håstein, nestleder i finansforbundet
Dette er noen av de nye kursene som utvikles:
Politihøgskolen: Tiltak mot svindel og antihvitvask
BI: Økonomisk kriminalitet – antihvitvasking, antiterror og sanksjoner
NTNU: Strategisk bærekraftsledelse for finansnæringen
NTNU: Bærekraftige investeringsstrategier for forbedrede kundetjenester i bankvirksomhet