08 jun

Lør 08 juni kl. 16:00

Rogaland Teater - STAVANGER
Meld på
Dette kurset er bare for medlemmer
Logg inn Bli medlem

Rogaland Teater – STAVANGER Teaterveien 1, 4005 STAVANGER
Lør 08 juni 2024 kl. 16:00

Mai Brit Staurland Strøm mbs@finansforbundet.no 90690365

Informasjon

Vårens store satsing på Rogaland teater er musikalen Matilda av Roald Dahl. Fortellingen om verdens minste heltinne ble omgjort til musikal i 2010, nå er turen kommet til Rogaland Teater. Matilda spilles av de to 10-åringene Ragnhild Røsbak Sandemose og Marte Sirevåg Berge, Espen Hana skal transformeres til den tyranniske Fr. Truncbull. 6 år er anbefalt aldersgrense.

Med tilskudd fra lokalt medlemsfond tilbyr vi deg som er medlem subsidierte billetter. Vi har reservert gode billetter til lørdag 8.juni kl. 16.00.

Du kan kjøpe inntil 4 billetter til voksne eller barn til spesialpris kr 100,- for barn og kr 300,- for voksne. (Ordinær barnepris kr 200,- og ordinær voksenpris kr 425,-) Har du dramakort kan du bruke dette. Du bestiller billettene direkte på teateret ved å bruke påmeldingsknappen over, HUSK du må være logget inn på siden. Fortløpende påmelding!

Vi har reservasjonen til 2. april men holder åpent for påmelding så lenge det er ledige plasser. Du kan også ta kontakt med billettluken på Rogaland Teater for bestilling, Billettsalg@rogaland-teater.no

Her følger et kort resymé av historien dersom du ikke helt husker hvordan den forløp!

Matilda handler om den lille, intelligente jenta – med overnaturlige evner – som dessverre er født inn i en helt fryktelig familie. Hun tilhører en av de svakeste gruppene i hele verden: barna. De som ikke har noe de skulle ha sagt og er bundet til de voksnes beslutninger og prisgitt normene de voksne har lagt. Det gjelder så sannelig også Matilda, som er dobbelt utsatt.

For den lille, modige og boklige Matilda er barn av sine foreldre, som er for selvopptatte og platte til å se hennes kvaliteter og fantastiske egenskaper. Hennes mor ville først ikke erkjenne at hun var gravid og var rasende da hun gikk glipp av en dansekonkurranse på grunn av fødselen. Og hennes far ble illsint da han fikk vite at han hadde fått en datter og ikke en sønn! Noe han fremdeles er harm over!

Matilda innser derfor tidlig at hun ikke på noe tidspunkt vil oppleve et snev at kjærlighet verken fra sin halvkriminelle bilselgerfar eller sin skjønnhetssøkende mor. Så Matilda forsvinner inn i bøkenes fantasifulle verden og fordriver tiden på biblioteket i selskap med den omsorgsfulle/distré bibliotekaren Frk. Phelps.

Man skulle tro det ikke kunne bli verre, men så starter Matilda på skolen. Her regjerer den tyranniske rektoren Frk. Trunchbull, en gammel olympisk sleggekaster, som ofte benytter seg av et bur når elevene skal straffes. Men Matilda er ikke en jente som finner seg i urettferdighet og sammen med sine nye skolekamerater beslutter hun seg for å gjøre opprør.