Hva er galt med den moderne fotballøkonomien?

Svimlende lønninger, slavearbeid og korrupsjon. Slik gikk det da fotballøkonomi og VM i Qatar ble diskutert under økonomifestivalen Kåkånomics.

FOTBALLØKONOMI: Under Kåkånomics i Stavanger ble det diskutert svimlende overgangssummer, sterke følelser og korrupsjon i internasjonal idrett. Harry Arne Solberg (midten) er skeptisk til om fotballfloken kan løses. Kristoffer Løkberg (t.v) og Kjetil Flygind er betenkt. Foto: Brian Engen.

Du trenger ikke mye for å spille fotball.

Ronaldo, Maradona, Zlatan, Mane, Suarez, da Silva, Sánchez og Ribery har alle vokst opp i fattigdom.

Det du trenger er lidenskap, talent og flaks.

Kombinasjonen har gjort fotball til en av verdens største idretter, som samler folk i små stuer, på gatehjørner, rundt radioen, på puber og gigantiske stadioner. Fotball selger. Faktisk så mye at idretten omtales som den 17. største økonomien globalt

Endeløse strømmer av penger

Hånd i hånd med lidenskapen, lurer korrupte pasninger, hvitvasking og svimlende lønninger. Sportsjournalist Kjetil Flygind går rett på sak:

– Problemet er på toppen. Folk er så forbanna griske. Det er penga som rår, den eneste valutaen som teller. Hvorfor skal de beste klubbene ellers starte Superleague? Jo, fordi de ikke tjener nok penger på Champions League.

Mens de beste lagene går til Superleague, står andre tilbake i krise. Resultatet? Klubbene skal rustes opp og bruke mer penger.

PENGER! Hvis vi noen gang hadde blitt mette på penger, så hadde dette kanskje vært mulig å løse, men det er jo ikke manko på penger i det hele tatt. Det er problemet!

Kjetil Flygind, sportsjournalist

Journalisten forteller om da Manchester United i 2001 betalte 300 millioner i overgangssum for Rio Ferdinand. Fotballverden stod på hode.

– Allerede da sa Nils Arne Eggen at rivaliseringen mellom humankapital og storkapitalistene er noe vi i Norge ikke har sjans til å henge med på, legger idrettsøkonom Harry Arne til.

ØRKENFOTBALL: Da Qatar fikk tildelt fotball-VM 2022 startet arbeidet med å bygge syv nye stadioner. Den åttende har i forkant av mesterskapet fått en real oppussing. Foto: Getty Images.

En ørken full av fotball

Akkurat nå velter pengene seg i en ørken av sanddyner og saltbassenger. I Qatar, hvor 60-70 prosent av befolkningen er utenlandske arbeidere fra fattige asiatiske land.

Arbeiderne som på rekordfart har bygget fotballstadioner i Qatar har ingen fagforening i ryggen, slik vi har i Norge. I et samlet, global brev, har Finansforbundet gjennom YS signert en uttalelse om at arbeidere får beskyttelse etter VM

Harald Birkevold spør panelet om vi bør følge med på mesterskapet:

– Da jeg fikk tilbudet om jeg hadde lyst til å jobbe som fotballekspert under VM i Qatar var det første jeg tenkte at dette er drømmejobben: Fotball-VM! Jeg får sitte i Oslo i en måned og se all fotballen og kommentere alle kampene, følge med på det jeg elsker mest i hele verden – fotball, sier Kristoffer Løkberg, som spiller for Viking og er kommentator for NRK under VM.

Men «Qatar» fikk bjellene til å ringe.

– Oi, tørr jeg? Det første jeg gjorde var å ringe kompiser, klubbledelsen og folk i fangruppa.

Var det best å takk nei til jobben og boikotte VM? Eller var det bedre å komme seg på innsiden av massekommunikasjonen, og bidra til at kritikken mot arrangøren ble sikret parallelt med entusiasmen for idretten? Han endte på det siste.

SPORTSVASKING: Da sportsvasking ble årets nyord i 2021 var det med fotball-VM i Qatar og vinter-OL i Beijing øverst på tabellen. Utrykket blir brukt når en stat arrangerer eller sponser en høyprofilert sportsbegivenhet. Målet er å flytte oppmerksomheten bort fra kritikken de ellers får. Særlig når det kommer til forbrytelser mot mennesker eller brudd på menneskerettighetene.

Er det mulig å løse den økonomiske fotballfloken?

– Problemet er på systemnivå: Det er stater, nasjoner, nasjonale og internasjonale organisasjoner som må ta det endelige oppgjøret, sier Nils Henrik Smith, forfatter og journalist ved tidsskriftet som fotball, Josimar.

Eller bør fotballspillerne selv stå frem, spør Harald kveldens panel: Slik Greta Thunberg gjorde for miljøet. Erling Braut Haaland er riktignok ikke fremmed for fletter i håret, men har fått kritikk for ikke å bruke sin posisjon til å kommentere Manchester Citys eiere: Sheikh Mansour, visestatsminister i Abu Dhabi, og hans brudd på menneskerettighetene.

– Å sette fokus på oppvask i fotballen, i Fifa og Premiere League, er det jeg opplever at veldig mange av supporterne er opptatt av, sier Nils Henrik.

Han elsker sporten, men synes ikke pengekarusellene er så sjarmerende.

MISTER SIN GLANS: Pengekarusellen er ikke så sjarmerende og sexy synes Kjetil Flygin (t.v) og Nils Henrik Smith. Foto: Brian Engen.

– Fotball er det vi holder på med i gata og på løkka. Vi spiller for klubbene og byene vi kommer fra: Her bruker forbund og organisasjoner sporten vår og trekker den ned i søla ved å legge mesterskap til sånne steder som Qatar, sier sportsjournalist Kjetil Flygin.

– Da er det mye morsommere å se en lokal kamp på Lassa, Midjord eller i Randaberg. Der er det i hvert fall noe ekte og ærlig – og det er vårt, sier han til applaus fra salen.

Idrettsøkonomen er skeptisk

Har VM fått fotballøkonomien høyt nok på agendaen, at en ordentlig oppvask vil være mulig?

– Jeg skulle ønske det, men samtidig er jeg pessimist, sier Harry Arne.

Likevel er det et lyspunkt: Fra et økonomisk perspektiv er det begrenset hvor langt bort fra folk du kan fjerne deg med bruk av penger. Fotball er lidenskap.

– Den beste fotballen er ikke den med best kvalitet, men den som betyr mest for seeren, sier Harry Arne.

FOTBALLFANS fulgte godt med da panelet tok for seg fotball og økonomi under festivalen Kåkånomics