Brudd i forhandlingene i finans

Det er brudd i forhandlingene mellom Finansforbundet og Finans Norge. Partene kom ikke til enighet i forhandlingene 3. og 4. mai

– Vi har store grupper av medlemmer som ville tapt stort på dette, sier Mathisen.

– Vi valgte å bryte forhandlingene da arbeidsgiverne viste liten vilje til å forhandle om innretningen på rammen i oppgjøret. Avstanden var for stor, sier en skuffet forbundsleder Vigdis Mathisen.

Rigid holdning

– Vi opplevde en rigid holdning fra Finans Norge til hvordan oppgjøret skulle fordeles innenfor en ramme på 5,2%.

– Det var stor uenighet om hvor mye av lønnsrammen som skulle gis til alle sentralt eller via lokal pott i bedriftene. Finans Norge ville ha mest mulig til lokale lønnsoppgjør. Det var uakseptabelt i en tid med høy prisvekst og renteoppgang, sier hun.

– Prisstigning og renteøkning rammer alle våre medlemmer hardt. Vi har store grupper av medlemmer som ville tapt stort på dette, sier Mathisen.

– Konkurransedyktig lønn er viktig for å sikre at finansnæringen fortsatt er attraktiv å jobbe i og både tiltrekke seg og bevare høyt kompetente ansatte. Ikke alle får tildelt individuelle lønnstillegg i lokale oppgjør. Da er det viktig med et godt generelt tillegg for alle – i tråd med det som ble gitt i andre oppgjør.

– Det er god lønnsevne i hele finansnæringen. Bedriftene leverer fantastiske resultater og det utbetales enorme summer i utbytte til eierne. I fjor gikk næringen med et overskudd på 115 milliarder kroner. Vi forventet at oppgjøret reflekterte denne verdiskapningen som de ansatte har bidratt til.

Trenger bistand fra Riksmekleren

– Å bryte forhandlinger er ikke noen lett beslutning. Vårt forhandlingsutvalg har lagt en helhetsvurdering til grunn. Nå trenger vi bistand fra Riksmekleren, sier forbundsleder Vigdis Mathisen.

Det vil bli varslet plassoppsigelse for 20 000 ansatte i finans – i hovedsak i bank og forsikring. En eventuell streik vil tre i kraft i begynnelsen av juni.