Fra small talk til muligheter: Slik blir du god

Å bygge nettverk handler ikke om å «selge seg inn», det handler om å ta kontakt. Selv små samtaler kan gi store muligheter, enten du er student, ny i arbeidslivet, eller en gammel traver. Høyskolelektor Elin Akre Trønnes mener at nettverksbygging starter lenge før første jobb, og at small talk kan være en av de viktigste ferdighetene du tar med deg inn i karrieren.

Nettverksbygging fremstilles ofte som noe stort og strategisk, men i praksis skjer det i helt vanlige situasjoner – i lunsjen, på forelesning og ved kaffemaskinen. Ekspertene sier at nysgjerrighet og den lille praten med noen du ikke kjenner kan være den viktigste starten i å bygge nettverk.

Høyskolelektor ved institutt for ledelse og organisasjon ved BI, Elin Akre Trønnes, kaller seg ikke en ekspert på small talk. Men hun underviser i kommunikasjon og relasjonsbygging og mener det er et undervurdert verktøy.

Hvorfor oppleves small talk så kleint? Ifølge Trønnes handler mye om personlighet og erfaring.

– Noen får masse energi av å snakke, mens andre blir tappet for energi av for mye prat. Har du lite erfaring med small talk, føles det også mer krevende. Men som alt annet kan det øves på, sier hun.

Hun legger til at også kultur spiller inn.

– Det spøkes ofte med at nordmenn ikke er så glad i small talk, og det er litt sant. I mange andre land er small talk og nettverksbygging en mer naturlig del av hverdagen, sier Trønnes.

Small talk eller tomprat?

Small talk? Tomprat? Har kjært barn mange navn? Er det egentlig forskjell? Det er det absolutt, mener Trønnes. Og den er større enn mange tror.

– Tomprat er gjerne om vær og vind, noe vi sier bare for å fylle stillheten. Small talk er derimot tuftet på nysgjerrighet. Dette gir samtalen både retning og verdi, aller mest fordi du viser at du er interessert i det den andre parten har å dele, forteller Trønnes.

Ifølge henne er det én ting som kjennetegner gode small talkere. De stiller spørsmål, og kanskje viktigst av alt, lytter. Den genuine nysgjerrigheten gjør at samtalen raskt kan bli både hyggelig og interessant. Kanskje treffer du blink og finner en hjertesak hos den andre.

– De fleste liker å snakke om det de brenner for, og da er vi i gang, sier hun.

Usikkerhet er helt vanlig i starten, og derfor er det lurt å gripe de små mulighetene for kontakt. Som en prat ved kaffemaskinen, eller et «hei» til noen du ikke har snakket med før. Trønnes understreker at norske normer kan gjøre oss litt tilbakeholdne, fordi vi er vant til å holde oss for oss selv. Men arbeidslivet følger helt andre regler.

– Vi er ikke på bussen nå, sier Trønnes.

Her kan du øve på small talk!

Faglige frokostmøter og seminarer
Vær flinkere til å gå på nettopp disse

Studentarrangementer og linjeforeninger
Dette er supre arenaer der alle er åpne for nye folk

Finansforbundets egne kurs og nettverksmøter
Lav terskel og gode muligheter for å møte andre

Bedriftspresentasjoner og karrieredager
Perfekt for korte «hva studerer du?»-samtaler

Kaffemaskinen og lunsjen på jobb
Hverdagsarenaer der små prater kan vokse stort

En av de mest nyttige ferdighetene du kan ta med deg inn i nye situasjoner, er nettopp evnen til å tørre å si hei eller si noen hyggelige ord til en fremmed.

Der mange tenker at small talk må ha et mål, mener Trønnes at nettopp den tanken står i veien for de gode møtene. For henne handler det ikke om strategi, men om å være til stede.

– Vi må bort fra ideen om at en samtale alltid skal gi oss noe igjen. Det viktigste er å være nysgjerrig. Da åpner du opp for at praten kan føre deg til steder du ikke hadde planlagt, sier hun.

Hun peker på at nettopp den uventede praten ofte er den som ender med nye ideer, samarbeid eller innsikt. I møte med nye mennesker er det rommet for det spontane som skaper muligheter.

Slik blir du tryggere på small talk

Det er helt vanlig å kjenne på ubehag når du skal ta kontakt med noen du ikke kjenner. Ifølge Trønnes handler trygghet mindre om personlighet, og mer om erfaring. Jo flere små situasjoner du øver deg i, jo mindre dramatisk føles det. Hun anbefaler å starte i det små. Snakk med én ny person i uken, still ett spørsmål i en pause, eller si hei til noen ved kaffemaskinen.

Og husk: det trenger ikke være perfekt. Litt stillhet tåler alle. Å være åpen, nysgjerrig og raus med seg selv er ofte mer enn nok til å gjøre small talk til noe naturlig.

Når du først kjenner deg litt tryggere, er det også lettere å vite hva du faktisk kan si. Som Trønnes sier:

– Den lille praten kan føre til noe stort.


Her er Elin sine beste tips til å komme i gang med small talk:

1. Vær nysgjerrig, ikke perfekt

Tenk mindre på hva du skal si, og mer på hva du lurer på. Et enkelt «Hvor jobber du?» eller «Hva fikk deg til å komme hit?» holder lenge.

2. Still spørsmål og la den andre snakke

Du virker mer interessert når du snakker mindre selv. Gode small talkere lytter.

3. Vær til stede

Legg bort mobilen. Se på den du snakker med. Små ting som dette viser oppriktig interesse.

4. Ikke overtenk starten

En kommentar om foredraget, arrangementet eller stedet dere er på, er nok. Small talk skal være hyggelig, ikke avansert.

5. Øv litt – det funker faktisk

Sett deg små mål: snakk med én ny person i pausen eller ved kaffemaskinen. Det er eksponeringsterapi i praksis.

6. Tåler du litt stillhet, tåler samtalen mer

Det blir kanskje litt kleint av og til, men det gjør ingenting. De fleste opplever det samme.

7. Hold det konstruktivt

Unngå negativ prat og baksnakk. En positiv tone gjør det lettere for andre å åpne seg.

8. Husk konteksten

På jobb og arrangementer er det helt naturlig å slå av en prat. –Vi er ikke på bussen nå, som Trønnes sier.

Les mer: