Ti podcaster vi håper du vil sette pris på

Total inflasjon i podcastverden gjør det vanskelig å navigere. Derfor har vi funnet frem ti podcaster om finans, som vi håper er til verdi for deg.

LYTT OG LÆR: Pengepodcaster kan berike ditt liv. Frem med klesvasken og god lytt!

Total inflasjon i podcastverden gjør det vanskelig navigere. Derfor har vi funnet frem ti podcaster om finans, som vi håper er til verdi for deg.

Det er nesten klaustrofobisk å tenke på: At vi for ikke lenge siden kun hadde radio tilgjengelig. Sendeflater styrt av kringkastere. Kanaler med innhold for de fleste, og musikk for den store massen.

Sånn er det ikke lenger – heldigvis.

Nå kan alle med et kott kledd i lyddempende fløyel lage sitt eget radioprogram. Om hva som helst. Og vips så har det dukket opp et hav av eksperter innenfor ymse temaer, som gjør nettopp det.

Innhold er viktigere enn lengden

– Podcaster er veldig billige å lage og du kan nå folk på en helt annen måte enn før. Du kan lage innhold av den minste nisje, og vi ser faktisk at noen av nisjene også når bredt, sier podcastekspert Tine Eide ved OsloMet. Også lytterne har endret seg, forteller hun.

– De tar et aktivt valg om å lytte fra start til slutt, og på den måten blir da innholdet viktigere enn lengden. Man kan si at tilgangen på nisjene er en slags demokratisering av radio. Der den tradisjonelle radiotankegangen har feilet, ved å bake smale temaer inn i brede programmer, har podcasten tatt over. Nå kan du ha en egen podcast dedikert kun til mikrofinansiering. Det ville aldri være mulig i radio, sier podcasteksperten.

Enkel produksjon og tilgjengelighet har gjort at folk, som egentlig ikke er radiofolk, etter hvert har blitt det. Som for eksempel økonomer. Se bare her:

Freakonomics lages av økonom Steven D. Levitt og journalist Stephen J. Dubner

Freakonomics

Det startet i 2005 med boken med samme navn, der økonom Steven D. Levitt og journalist Stephen J. Dubner endevendte etablerte sannheter gjennom økonomiske prinsipper. Som «Hvorfor bor narkolangere hjemme hos sin mor?» Og «Hva bør du navngi ditt barn for at det skal lykkes i livet?». Det har til nå blitt fem bøker og en prisbelønt podcast.

Planet Money

Økonomi burde ikke være så vanskelig. Det burde faktisk være like tilgjengelig som kompisen din du alltid ringer for å ta en øl med. Den lette praten dere har over ølen, burde smitte over på hvordan man snakker om økonomi. Og der har du kjernen i podcasten fra Planet Money. Økonomi i «øl på bar med kompis»-versjon.

EconTalk

Økonomen Russ Roberts er radioversjonen av Fredrik Skavlan. Gjestelistene deres er i alle fall ganske like, med faglige figurer som Thomas Piketty, Milton Friedman og Ronald Coase. Her er det for øvrig også interessant å følge kommentarfeltet under de ulike episodene.

Lytt til episoder om gullfeber og giganter som går konk!

Pengerådet

Selvsagt har Hallgeir Kvadsheim fra Luksusfellen en podcast. Sammen med Andreas W. Fredriksen snakker de statsbudsjett, romslig økonomi, forsikringer, aksjer vs. bolig og gjeldsregister. Hands on – eller skal vi si ears on – norsk økonomi, med helt vanlige folk som målgruppe.

Pengepodden

Radioversjonen av Nordnet har mer nyhetstyngde enn de generelle forbrukerorienterte økonomipodcastene. Det kommer godt til syne i episode 248, der de over 105 minutter går gjennom forventningene til Equinors tredje kvartal, om resultatene til FANG-aksjene, hvordan John Fredriksen og Warren Buffet driver business og hva NRK-serien «Exit» betyr for bransjen. Uten at det blir for «puh».

Pengesnakk

Sparedronning Lise Vermelid Kristoffersen sparer to tredjedeler av lønnen sin og kan pensjonere seg om knappe åtte år – om hun vil. Lise er ikke økonom, men likevel en ekspert på økonomi. Gjennom podcasten Pengesnakk reflekterer hun rundt smart pengebruk og personlig økonomi, deler sparetips og får folk til å tenke smartere rundt eget forbruk og sparing. Lise har fått folk til å snakke mer om penger, og det i seg selv er imponerende.

Afford Anything

Dette er Pengesnakk-Lises amerikanske søster. Eller forgjenger, om du vil. Paula Pants motto er “You can afford anything, but not everything”, og da mener hun ikke bare i økonomisk forstand. Paula har fokus på at verdier som tid, fokus, energi og oppmerksomhet også må forvaltes, og at det er du selv som til syvende og sist bestemmer over ditt eget liv.

Ted Talks er ikke akkurat podcast, men likevel veldig lytteverdig!

Økonominyhetene

De daglige nyhetene i et forfriskende kortformat, fortalt til deg fra selveste Trygve Hegnar (og Eline Hvamstad og Stein Ove Haugen). Episodene varer i et knapt kvarter, pluss-minus, og tar for seg hva som skjer på Oslo Børs, i politikken og andre makroøkonomiske hendelser.

Finansredaksjonen

Også Dagens Næringsliv serverer nyhetene rett i øret, men tar for seg nyhetsaktuelle temaer. Som for eksempel: «Kjell Inge Røkke: Hva er det med ham?», «Derfor går giganter konk» og «Norwegian: Supersuksess i krise».

…og helt til slutt vil vi fremme en hybrid, som ikke er en podcast, egentlig. For Ted Talks er jo egentlig en foredragsserie som lever sitt beste liv online. Og i stor grad kan du kutte ut bilde helt, og bare nyte lyden – og ideene. Her finner du 204 spennende snakkesesjoner om økonomi.

Ted Talks handler om at gode ideer bør deles. Lytt og lær!