Finansbankene på plass i metaverset

Det bygges en ny virtuell verden hvor fantasi og finans møtes. Sparebank 1 og Snøhetta gir en smakebit av bankenes framtid i metaverset.

– Sparebankene har alltid vært som en kameleon, som skifter farge i samklang med skiftende tider, forteller Morten Søberg.

Direktøren for samfunnskontakt i Sparebank 1 har spilt en viktig rolle i å få banken inn i metaverset. Den digitale tomten er kjøpt. Nøye utvalgte piksler med gode naboer. Location, location, location.

– Dersom virkeligheten endrer seg, og folk oppholder seg andre steder må vi også bli med, forklarer Morten.

Flere banker sikrer seg tomt i metaverset

Men de var ikke først i verden. I februar i år åpnet JPMorgan Chase som den første banken filial og lounge i metaverset. Tomten er kjøpt i det virtuelle landet Decentraland, som har 90 000 tomter er tilgjengelig. Sparebank 1 har også sin tomt i Decentraland.

Decentraland er et «sted» i metaverset. De som har kjøpt tomt, kan bygge digitale opplevelser, markedsplasser og åpne bankfilialer. Det er det første metaverset som er tuftet på blockchain.

Til tross for at det i dag ikke har mer enn 8000 brukere, er det taksert til over én billion amerikanske dollar.

Også Bank of America, HBBC og BNP Paribas har kastet seg på bankbølgen i metaverset. Det gir en unik mulighet for å skape nye kunderelasjoner, men så skader det ikke å være til stede når folks forhold til tradisjonell finans endrer seg heller.

Fakta: Metaverset er en virtuell plattform som gir en digital og tredimensjonal opplevelse. Det kobler brukerne sammen i alle sider av livene deres og kommer til å koble sammen flere plattformer, lik det internett gjør i dag.

Snøhetta skaper digital bank-arkitektur

Kun fantasien setter grenser i en digital verden, også når det kommer til bygg. Bank og arkitektur har allerede en lang historie med godt samarbeid. Så da samfunnskontakten i Sparebank 1 kontaktet arkitektkontoret Snøhetta, begynte ballen å rulle automatisk.

Snøhetta er kjent for å bryte grenser: under vann, på vidda, i ørken og på månen. Dette er deres første reise inn metaverset.

– Vi er opptatt av å gjøre kultur og kunnskap tilgjengelig for flere mennesker. Å drive samfunnsendringer, skape monumentale opplevelser, ikke bare monumentale bygninger, forteller prosjektleder for Snøhetta, Karsten Huitfeldt.

BANK-BANK: Hvilke kundeopplevelser som blir viktig for et godt kundeforhold i metaverset, er ikke nødvendigvis det samme som IRL.

Sammen med folk fra Sparebank 1 og andre eksperter innen krypto, blokkjede og NFT-er, utforsket de hva banken kunne bli i metaverset.

­­­– Vi snakket om hvordan kundene har opplevd bank gjennom tidene. Før var det normalt å dra til banken, mens i dag kan du gjennomføre de fleste banktjenester digitalt via mobilen, nettbrett eller PC, forklarer Karsten.

Når bank i dag er en tjeneste folk vil bruke minst mulig tid på, hvordan få folk til å ville oppsøke banken i en virtuell verden?

Det måtte bli en bank verden aldri har sett før: En opplevelsespark.

Les også: Hva vil metaverset bety for bankene?

Hvordan kan en bank se ut i metaverset?

Kort fortalt kan det ligne et digitalt legoland med flyvende tog, svevende “øyer´´, portaler, NFT-museum og svevende lilla spiraler. Overraskende lite bank.

I metaversbanken er det mulig å leie kunstobjekter, lokaler til arrangementer, se på kryptokunst, ha private møter og oppleve andre severdigheter. Her kan unge lære om bank og finans på en underholdene måte. Forestill deg å ta en virtuell klassetur hvor du hopper på et svevende tog for en omvisning.

– Det vi har sett nå er kanskje mer interessant for barn som er født under Erna Solberg. Det er snakk om et ungdomsfenomen, forklarer Morten.

GODE KUNDEOPPLEVELSER: Å være der kundene er, blir viktigere i fremtiden. Foto: Getty Images.

Målgruppen for metavers-banken er andregenerasjon internett-brukere. De som har vokst opp i en virkelighet hvor det digitale og fysiske smelter sammen.

Denne generasjonen har stor tillitt til internett, og med utviklingen av blokkjedeteknologi og fokus på cybersikkerhet, investerer stadig flere i kryptovaluta, kryptokunst og andre NFT-er. Kanskje det er nettopp denne tilliten som leder vei for en ny finansverden?

Les også: Finansbransjen jakter flere teknologer.

Vil spille en stor rolle i folks liv

Sparebank 1 leder så langt kappløpet ved være den første norske banken som har kjøpt tomt i metaverset. Snart får de konkurranse.

– Hvordan kan vi lære mer om metaverset? Ved å teste og prøve det ut, forteller konsernsjef i SpareBank 1, Jan-Frode Janson.

Han tro på at metaverset vil spille en stor rolle i folks liv. Selv om samarbeidet med Snøhetta kun er en forstudie, og ingenting er ferdig utviklet, markerer det starten på en ny æra.