Setter Virke-forhandlingene på pause

Handel og kontor og Virke ble ikke enige i årets lønnsforhandlinger. Nå går lønnsoppgjøret videre til mekling.

Setter forhandlingene på pause: Daniel Fundingsrud og Astrid Flesland fra Virke, nestleder Arne Fredrik Håstein og spesialrådgiver Vegard Thorbjørnsen fra Finansforbundet.

Finansforbundet har valgt å ikke bryte, men sette forhandlingene med Virke på pause.

Bruddet skyldes uenighet om økonomi, kompetanse, sykelønn og oppgjøret som helhet. Virke mener de økonomiske kravene fra Handel og Kontor ville medført et resultat langt over rammen i frontfaget.

Våre sentrale forhandlingene med Virke omfatter rundt 186 medlemmer i følgende bedrifter:

• BBL Datakompetanse AS
• Kreditorforeningen
• Riverty Norway

Mange av forbundets medlemmer i flere inkassobedrifter som i fjor var omfattet av Virke-forhandlingene, er i år omfattet av inkasso-overenskomsten i Finans Norge. Disse forhandlingene starter 7. mai.