– Dersom jeg snubler, så vil mange tenke “hun kan vel ingenting”

Hver dag gjør Isabelle Ringnes en innsats for å være med på å skape en inkluderende og fordomsfri verden.

Isabelle Ringnes
Flere jenter inn i teknologi, likestilling, bedring av kjønnsbalansen i ulike bransjer og motarbeiding av ubevisst kjønnsdiskriminering. Isabelle Ringnes brenner – og jobber – for mye.

Hun kommer gående med raske, målbevisste skritt, stort headset og sekk på ryggen. Håndtrykket er fast. Isabelle Ringnes har en hektisk hverdag, og det dreier seg om alt fra å drive TENK, Technettverk for kvinner, og organisasjonen #Shesgotthis til å holde foredrag, spille inn podcast og skrive bok.

– Ingen dager er like. Jeg reiser mye, og fokuset varierer fra uke til uke, avhengig av hvilke prosjekter som brenner. Det går i møter, skriving, pitching, prosjektledelse og research. Jeg holder mange foredrag og skriver kronikker om teknologi, som også er min største lidenskap.

Med så mange viktige prosjekter og store ambisjoner, er det nødvendig med en ekstra dose motivasjon og drivkraft. For Isabelle handler det om et brennende ønske om å være med på å skape en inkluderende og fordomsfri verden.

– Jeg drives av å se resultater i form av at det jeg setter i gang inspirerer andre, som for eksempel når jeg får tilbakemeldinger fra unge jenter som har valgt å studere teknologi. Det betyr vanvittig mye for meg, og det gjør all den innsatsen jeg legger i det verdt det. Mitt ønske er at unge jenter skal vokse opp i en verden som er klar for å gi dem de mulighetene de ønsker, forteller hun.

Flere jenter innen teknologi

For tiden jobber Isabelle blant annet med å planlegge, rekruttere og organisere TENK Tech Camp for jenter på ungdomsskolen. Hun grunnla TENK i 2015, med mål om å inspirere kvinner og jenter til å bli med på å forme fremtiden med teknologi.

– Jeg vil at jenter og kvinner skal være med på denne utviklingen, slik at fremtiden gagner alle. Min lidenskap for teknologi er forankret i de store mulighetene den gir, og evnen til å styrke hvert menneske til å gjøre en positiv forskjell i verden, sier hun.

Isabelle Ringnes (29)

• Bachelor i økonomi og ledelse fra BI og Master of science i media management fra The New School, New York.
  • Jobbet i VG og vært trainee i Schibsted.
  • Grunnlegger av TENK, tech-nettverket for kvinner, og medgründer av organisasjonen #HunSpanderer (og #ShesGotThis).
  • Vant i 2016 stipend til prestisjetunge Singularity University Global Solutions Program på NASA Ames Research Center i Silicon Valley.
  • Foreleser ved Singularity University Nordic om mangfold og teknologi.
  • Utnevnt som Distinguished Alumni på The New School hvor hun tok sin mastergrad.
- Mitt ønske er at unge jenter skal vokse opp i en verden som er klar for å gi dem de mulighetene de ønsker, forteller Isabelle.
– Mitt ønske er at unge jenter skal vokse opp i en verden som er klar for å gi dem de mulighetene de ønsker, forteller Isabelle.

Ifølge Isabelle er det bare 0,1 prosent kvinnelige teknologi-gründere. Hun sier mange forklarer det med at kvinner ikke tør å ta risiko, ikke orker å jobbe så mye eller foretrekker å være hjemme.

– Jeg spør ofte hvorfor noen tror dette. Svaret er ofte at de har jobbet med én kvinne som ikke ønsket det, og av en eller annen grunn blir dette et kollektivt eksempel på hvorfor kvinner ikke ønsker det, sier Isabelle.

Kulturen står i veien

For Isabelle er det åpenbart at det er kultur som gjør at kvinner ikke velger teknologi- eller entreprenørsporet. Hun peker på forventningen om at kvinner skal gi opp, at de til stadighet må bevise mer, undervurderes og har mer å tape om de feiler – nettopp fordi feilen blir brukt som et kollektivt eksempel mot alle kvinner.

– Menn ser ikke dette. De ser ikke mønsteret fordi de ikke opplever det selv. I forkant av foredrag har jeg stått kveld etter kveld på soverommet og øvd i timevis, noen ganger så mye som 60 ganger på rad, for å være helt sikker på at jeg ikke driter meg ut på scenen. Fordi jeg vet at dersom jeg snubler, så vil mange tenke «Hun kan vel ingenting» og «Damer skjønner seg ikke på teknologi», sier Isabelle.

På teknologikonferanser hvor hun har vært tilstede for å forelese eller lære, har hun flere ganger blitt antatt for å være servicepersonell, noens date eller sekretær. Og i møter hvor det har vært vanskelig for henne å få ordet, har hun opplevd å komme med en idé, som en mannlig kollega plutselig får æren for, om han gjentar den etterpå.

Isabelle Ringnes
Isabelle drives av å se resultater i form av at det hun setter i gang inspirerer andre. – For eksempel når jeg får tilbakemeldinger fra unge jenter som har valgt å studere teknologi, sier hun.

Ubevisst diskriminering blant begge kjønn

Med organisasjonen #HunSpanderer jobber Isabelle og medgründer Marie Sunde med å adressere ubevisst diskriminering og kjønnsstereotyper – spesielt i næringslivet. Målet er å gjøre dette på en positiv og inkluderende måte, som engasjerer både kvinner og menn, helt uten å peke finger.

– #Hunspanderer ble opprettet etter at Marie hadde vært i UN WOMEN og hørt Emma Watson sin kjente tale, hvor hun avslutter med “If not now, when? If not me, then who?”. I arbeidet vårt referer vi mye til studier som viser at både kvinner og menn utøver ubevisst diskriminering, og vi viser også til eksempler der ubevisst diskriminering hemmer menn. For eksempel at far ikke har rett til pappaperm med mindre mor oppfyller krav til mammaperm, forteller Isabelle.

#HunSpanderer hadde sin første kampanje i 2015, og den andre i 2017. Begge nådde mer enn en million mennesker via sosiale medier, og engasjerte flere av konsernsjefene i Norges største selskaper. I fjor var de invitert som hovedtaler i FN, hvor de lanserte #ShesGotThis globalt.

Isabelle-(4)
Isabelle Ringnes har blitt kåret til både Inspiring Fifty Women in Tech og en av de 100 mest innflytelsesrike menneskene i Nordic Tech av The Nordic Web og Slush.

Slik skal kjønnsbalansen bedres

I etterkant av kampanjen i fjor høst, ble det tydelig at behovet for løsninger var stort. De aller fleste bedrifter hadde anerkjent at det var et problem de ville ta tak i. Isabelle, Marie Sunde, Eline Thorsrud og Cecilie Moxheim bestemte seg derfor å stifte et selskap som skulle jobbe med å finne konkrete løsninger, og i år ble #ShesGotThis etablert som et AS med de fire kvinnene på eiersiden.

– I dag finnes det mye forskning på problemet, men lite forskning på hva som faktisk funker, ettersom det er stor uklarhet rundt årsak og virkning når en bedrift lykkes i likestillingsarbeidet. I det videre arbeidet skal vi samarbeide med ti bedrifter, som har et tydelig ønske om å bedre kjønnsbalansen i bedriften, forteller Isabelle.

Blant annet skal de implementere et digitalt målingsverktøy, for å få et tydelig bilde av kjønnsbalansen og utviklingen internt, og sammenligne med de andre samarbeidspartnerne.

– Vi vet at det som ikke måles, betyr heller ikke noe. Derfor er dette en viktig komponent. Norge har kommet langt når det gjelder likestilling, men vi er langt fra i mål. Når vi har en positiv, inkluderende og åpen tilnærming, tør folk å bli med på praten – folk som kanskje ikke tidligere har gjort det. Og vi ser både en genuin vilje til endring, og en påfallende mobilisering i bedriftene vi jobber med. All forskning viser at kjønnsbalanse øker lønnsomheten!

I samarbeid med forskningsmiljø og næringslivet skal de finne løsninger på hvordan man skal øke kjønnsbalansen i bedrifter.

– Hvis vi lykkes med planene våre blir vi blant de første i verden til å validere tiltak som faktisk snur kulturen og øker likestilling. Det vil skape presedens ikke bare i Norge, men globalt. Og det vil ikke bare gagne kvinner – men alle, sier Isabelle.