Hei, jeg er Finansforbundets chatbot. Spør meg!

Hvordan være hardtarbeidende uten å ofre fritiden?

Å gjøre karriere er ikke ensbetydende med at du må ofre fritiden. Her er tre tips på veien.

Jobb og fritid
BALANSE: Å finne en middelvei mellom jobb og fritid er viktig. Her får du noen tips som gjør veien lettere.

Å gjøre karriere er ikke ensbetydende med at du må ofre fritiden. Her er tre tips på veien.

Du skal være fremoverlent, sulten, initiativrik og på ja-siden, med iboende evne til å takle stress og utfordringer. Du har stor kapasitet og arbeidsevne, og er villig til å legge inn både ekstra innsats (og kveldstimer) for å komme i mål.

Men hva da med fritiden?

Selvtillit

Amerikanske Abby Wolfe er karriereveileder med en master i folkehelse, og et brennende hjerte for at folk skal tørre å følge drømmene sine. Hun tror at mennesker som jobber dårlig eller har det dårlig på jobb, mest sannsynlig også lider på fritiden.

Å kaste seg rundt så snart solen står opp, og ikke logge av før øyelokkene gir opp, kjennetegner kanskje en som gir alt. Men da er også stor fare for at rullegardinen går helt ned.

– Denne typen livsstil er ikke nødvendig for å lykkes, vokse eller trives. Faktisk vil jeg hevde at det kan skade deg, skriver Abby Wolfe i en artikkel på Forbes´ side om ledelse og arbeidsliv, The Muse.

Vær til stede i møter og alle andre samtaler du deltar i!

Karriereveileder Abby Wolfe

Hun mener at det er fullt mulig å imponere sjefen uten å gjøre overtid til en vane. Forutsatt at innsatsen du faktisk legger igjen på arbeidsplassen, er av god kvalitet. Her er karriereveilederens tre beste tips:

1. Hold deg engasjert

Er du av typen som alltid har med deg datamaskinen inn i møter? Når mailer og meldinger tikker inn på alle kanaler, stjeler det både din egen og andres oppmerksomhet. Så Abby anbefaler å la laptopen ligge.

– Vær til stede i møter og alle andre samtaler du deltar i. Still spørsmål, gi nyttige tilbakemeldinger og tren opp din aktive lyttemuskel, skriver hun.

– Og ja, det gjelder også når du jobber utenfor kontoret. Om noe, er det kanskje enda viktigere å være til stede og være oppdatert også der.

2. Vit når du skal si «ja» og «nei»

Å gi en kollega en hjelpende hånd, eller å frivillig ta ledelsen i et prosjekt, er høyt verdsatte egenskaper. Ekstra verdifullt er det når du på forhånd kan se når kolleger trenger hjelp, og tilbyr hjelp før de trenger å spørre.

BALANSE: Det er like viktig å være på nei-siden som på ja-siden. Finn en balanse slik at du kan utføre oppgaver med høy kvalitet.
BALANSE: Det er like viktig å være på nei-siden som på ja-siden. Finn en balanse slik at du kan utføre oppgaver med høy kvalitet.

– Det viser at du ser muligheter og er en lagspiller, med interesse for både å lære og utvikle deg. Men det betyr ikke at du automatisk skal være et ja-menneske. Like viktig er det å vite når du skal si nei til arbeidsoppgaver eller kolleger som trenger hjelp, skriver Abby.

For mye på tallerkenen er nemlig den perfekte oppskriften på å bli overarbeidet. Du mister konsentrasjonen, arbeider dårlig og glemmer kanskje også tidsfrister. Egenskaper du i grunn kan klare deg uten.

– Nøkkelen er ikke bare å vite hvor mye du skal ta på tallerkenen din, men hvor mye du kan utføre med en høy kvalitet.

Øv deg derfor på å si både ja og nei.

3. Ha jevnlig kontakt med sjefen din

Abbys siste tips handler om å tørre å være åpen med sjefen din. Hun innrømmer selv at det er vanskelig.

Avtal derfor jevnlige møter med sjefen din.

– Dette gir deg mulighet til å gjøre opp status, be om hjelp, diskutere karrieremål og å bli bedre kjent. Tar du disse møtene på alvor, forsikrer du sjefen din om at du faktisk gjør det du er satt til å gjøre, og at du bryr deg. Faktisk er det å bry seg en stor del av det å være en god ansatt, påpeker Abby i artikkelen i The Muse.

…og en til veien videre

Jobb og fritid er to goder som krever konstant justering, og det kan ta lang tid før du mestrer balansekunsten mellom de to.

– Husk derfor at det alltid kommer til å være perioder der du må legge inn noen ekstra timer og jobbe overtid, men det trenger ikke bli et gjentagende tema i ditt liv, sier karriereveilederen.

– Vit at du kan være en rockestjerne på jobb og fremdeles ha et liv utenfor arbeidet.