– Det er viktig å kjenne sin verdi

Målet til Hallgeir Kvadsheim har alltid vært å gi mennesker finansiell frihet og troen på egen verdi.

Du kjenner ham garantert, han høye, empatiske fyren med mer økonomisk teft enn de fleste. Hallgeir Kvadsheim møter oss med et bredt smil og svart kaffe i koppen.

– Kaffe gjør meg glad hver eneste dag. Traktekaffe og avislesing er alt som skal til for en god morgen. Det beste er å våkne opp med familien og dele frokoststunden, sier han.

Husk at du er verdifull

Hallgeir har rukket å bikke 50 år og bor på Godlia i Oslo med familien. Han har hus, hage, hund og en kjendiskarriere som hele Norges siviløkonom. Gjennom Luksusfellen har Hallgeir hjulpet folk i dyp økonomisk krise med å få kontroll over eget liv og frihet. Han holder foredrag, skriver bøker og artikler og er sin egen sjef i eget selskap.

Selskapet Kvadsheim Steingard har, etter hva vi kan se, ingen heftelser.

–  Som mange aksjer starter man med usikkerhet og vekstmuligheter. Men etter 50 år blir det lavere forventet inntjening, sier han og ler.

Hallgeir Kvadsheim

Men selv et gammelt børslokomotiv kan tjene penger, påpeker han.

– Gamle aksjer er sikrere, utprøvd og gjennomanalysert. Etter 50 år har du vært igjennom nok stresstester til å sette riktig verdi på deg selv. Det er alltid godt å kjenne at du har substansverdi som menneske.

Han mener flere burde ha et bevisst forhold til sin egen verdi – og forvalte den godt.

Hvem kan bli studentmedlem?

Alle fulltidsstudenter er velkommne som studentmedlemmer hos oss.

I finansbransjen finner du økonomer, teknologer, jurister og mye mer. Hos oss kan du derfor bli studentmedlem uavhengig av utdanningsretning.

Økonomisk eksperiment

Nylig har siviløkonomen deltatt i et økonomisk eksperiment i samarbeid med Finansforbundet. Sammen lot de fire finansfolk vurdere verdien av et selskap, uten at de visste at selskapet var dem selv.

Gjennom en SWOT-test ble de fire deltakernes styrker, svakheter, muligheter og trusler kartlagt. Ingen av dem luktet lunten og fikk seg en øyeåpner da de skjønte at verdien de vurderte var sin egen.

Hallgeir smiler når han tenker på deltakernes reaksjoner.

– Overraskelsen var så umiddelbar og ekte. Dette er folk som er vant til å analysere styrker og svakheter i jobbsammenheng, men ikke sine egne.

Se deg selv gjennom bankens øyne

Så hva kan du gjøre for å verdsette deg selv riktig og sette kravene du fortjener? For å kjenne egen verdi, må du først bli kjent med eget potensiale.

Hallgeir råder alle til å se seg selv med bankens øyne.

– En finansrådgiver i en bank ser alltid etter potensiale i en kunde, de skal jo forhåpentligvis beholde deg som kunde i 20-40 år. Det er mye potensiell verdi de mister dersom du ikke lenger er kunde – eller ansatt! Kostnaden av å erstatte deg skal du ikke kimse av.

Et annet råd er å ha fagforeningen i ryggen.

– Det er viktig å kjenne sin verdi og sette grenser. Mange vet ikke hvilke grenser de har rett til å sette, da kan det være lurt å ha en fagforening i ryggen. Folk assosierer fagforeninger med forhandlinger og lønn, men de gir også en trygghet, og er en kunnskapskilde du kan sparre med, sier han.

– Fagforbundene er også ekstremt opptatt av at medlemmer skal utvikle seg. De deler ut stipend, holder kurs og følger opp. Videreutdanning er faktisk det beste frynsegodet du kan ha rent skattemessig!

Pengene eller livet?

Han har sett familier gå fra tyngende gjeld til troen på egen fremtid. For Hallgeir er det viktig å lære bort enkle grep som kan utgjøre stor forskjell. Og aller helst skulle han sett at det ikke var bruk for hans ekspertise.

Samtidig er hans største frykt å falle i verdi.

– Jeg er livredd for å bli faglig diskvalifisert. Med et fag som økonomi, som stadig er i utvikling, er jeg nødt til å følge med, smiler han.

Hallgeir Kvadsheim

Hvordan ivaretar han selv sin egen verdi, som en travel femtiårig far med hus, hage og hund?

– Jeg går turer, jogger langt, spiller fotball og går langrenn. Det sørger for at selskapet Kvadsheim Steingard skal holde seg gående i mange år fremover. Mosjon er ikke bare godt for kroppen, det er også godt for hjernen – og ikke minst humøret. Jeg liker å kalle meg selv en emosjonist.

Hans aller beste tips for å forvalte egen verdi selv, er selvrespekt og å ta hensyn til egne behov. Ta vare på din egen substansverdi.

– For meg har en av de viktigste investeringene jeg har gjort vært i tid. Tid til å utvikle meg. Tid med familien. Tid til en god kopp kaffe, sier Hallgeir.

Hallgeirs tips til å forvalte egen verdi

• Lær nye ting. Enten faglig eller personlig. Utvikling vil alltid lønne seg.
  • Meld deg inn i en fagforening: tryggheten, forsikringene og godene som kommer med et medlemskap, lønner seg!
  • Ta vare på helsen din. Fin tid til den treningen som passer deg.
  • Finn balansen mellom arbeid og fritid som passer deg og ditt liv. I perioder kan man jobbe mye, i andre perioder er det (fri)tid man har behov for.
  • Ikke gjør alt alene. Arbeidslivet blir bedre med godt samarbeid og godt samspill.