– For å komme videre, må vi anerkjenne at det er vanskelig

Coach og sosionom Elin Stoermann-Næss har lang erfaring med å veilede mennesker i krise. Her er hennes råd.

– Noe av det første som slår inn i en situasjon som nå, er bekymringer, usikkerhet og kanskje sinne.

Nesten en kvart million nordmenn er nå permitterte. For noen er situasjonen kortvarig og håndterbar. For andre har hele fremtiden endret seg. Ferier, boliglån og fremtidsplaner settes på vent.

– Noe av det første som slår inn i en situasjon som nå, er bekymringer, usikkerhet og kanskje sinne. Slike førstereaksjoner er ofte negative og det er helt naturlig. Er vi redde, forsvarer vi oss, så det å være bekymret og redd er egentlig en veldig riktig reaksjon, sier Elin Stoermann-Næss om den kollektive usikkerheten koronaviruset har ført med seg.

Hun er spesialrådgiver i Kreftforeningen og sosionom. I tillegg er hun en av Finansforbundets åtte coacher, og spesialist innen krisearbeid.

Hvordan håndtere situasjonen

En krise oppstår når livet endrer seg. Nesten alle mennesker opplever kriser i ulike former. Den kan utløses av at du gifter deg, skiller deg, får barn eller mister noen du er glad i. Det kan også skyldes jobbrelaterte utfordringer og endringer – som permittering.

– Å bli permittert er en krise som utløser bekymring for økonomi, bosituasjon og hvor lenge det skal vare. Akkurat nå tror jeg vi må anerkjenne at de som blir permitterte har det veldig vanskelig, sier Elin.

Coahing som medlemsfordel:

• Coaching har som mål å sette i gang tankeprosesser og å få frem det beste i deg. Det er en effektiv måte å jobbe målrettet med individuell oppfølging.
  • Nye medlemmer får én time gratis coaching, til en verdi av 1 175 kr.
  • – Alle medlemmer i Finansforbundet får coaching eller karriereveiledning til rabattert pris.
  • – Finansforbundet har åtte faste tilknyttede coacher. Du velger selv hvilke coach som passer deg best.
  • – De åtte coachene har sine fokus- og ekspertområder. Fra karriereutvikling, lederegenskaper, bygge relasjoner, selvutvikling, krisehåndtering, egen adferd og jobbskifte.
  • – Finansforbundet har i tillegg utviklet fire ulike jobbsjekker, som du kan gjennomføre med en coach. De fire er selvledelsessjekk, lønnssamtalesjekk, karrieresjekk og jobbsøkersjekk.

Elin Stoermann-Næss

Men å forbli i en bekymret og handlingslammet tilstand, er ikke bra for deg. Å akseptere usikkerhet er en veldig stor del av det å leve. Derfor er det viktig å skille mellom å være bekymret og det å løse et problem.

– Bekymringene holder deg nemlig ikke trygg, derfor trenger du en aktiv håndtering av situasjonen du er i. Du må tre ut av handlingslammelsen som viruset eller permitteringen skaper, og finne andre veier å gå, sier coachen.

Er du permittert, kan du ha rett til økomisk støtte og hjelp til å komme i arbeid (nav.no)

Strekk ut en hånd

For å bryte med bekymringer er det flere ting du kan gjøre. Kanskje savner du kollegene på kontoret? Dette er menneskelige møter som alle har behov for.

– Strekk ut en hånd til kollegene dine. Kaffeslabberas er like mye påfyll foran en skjerm, tipser hun.

Blir du urolig av de stadige oppdateringene om koronavirus, kan du unngå å oppsøke informasjon hele tiden – slik mange gjør nå.

– La nyhetene ligge i noen dager. Gjør heller noe hyggelig som gir deg glede. Noe som du flirer skikkelig av. Gå i naturen. Hold kontakt med familie og venner. Kan du ikke møte dem fysisk, kan du møte dem på annet vis, fortsetter coachen.

Har du bekymringer, kan du tillate deg å snakke om dem. Men legg de tilbake i «skuffen» etter at du har luftet dem, og bruk energien din til noe annet. Da vil du se muligheter foran deg. Trenger du ekstra oppfølging og har bedriftshelsetjeneste, kan de hjelpe deg.

Elin Stoermann-Næss er en av Fiansforbundets åtte coacher.

– Nå er det tid for å være solidariske med hverandre. Er ikke viruset et problem for deg, er det kanskje det for noen andre. Vis hensyn og gjør det vi får beskjed om. Det høres kanskje gammeldags ut, men jeg har troen på en kollektiv solidaritet akkurat nå. Det er nå vi bestemmer hvilke samfunn vi vil være, sier Elin.

Tid til å reflektere

Et oppbrudd i hverdagen, kan sette i gang tankeprosesser. Etter mange års arbeid med livsendrende situasjoner, har Elin sett mye godt komme ut i den andre enden.

– Dette er en mulighet! Bruk anledningen til å se på livet ditt og still deg spørsmålet om hva du egentlig har lyst til og har behov for? Vil du øke kompetansen din? Har du manglet tid til å trene? Vil du endre rutiner og kosthold, spør coachen.

– Dette er tiden for å gjøre noe med alle «burde-ne» våre, sier hun og smiler.

Alle nye medlemmer av Finansforbundet, har automatisk rett på én time veiledning med en av forbundets åtte tilknyttede coacher. De har hver sine spesialområder, fra bevisstgjøring av egen adferd, typeanalyse og karrieretrening til relasjonsbygging, målsetting

– Vår jobb er å sortere tanker og stille spørsmål som får deg ett skritt videre i prosessen du er i. Hvis alt er kaotisk og rotete, gir vi et nytt innblikk og leder deg videre. Vi kommer aldri til å løse problemet ditt, men er der med deg og pakker ut pakken, hvor din egen løsning ligger nederst i silkepapiret, sier Elin.