Fripolisekalkulator

Sjekk verdien av garantien før du bytter til fripolise med investeringsvalg.

Fripolisekalkulator

Bør du bytte eller ikke? Beregn verdien av garantien i din fripolise på finansportalen.no

Beregn verdi

Finansansatte har mye pensjonskapital bundet opp i fripoliser. Vurderer du å bytte til fripolise med investeringsvalg?

– Sjekk verdien av garantien først, råder Sven Eide, sjeføkonom og pensjonsekspert i Finansforbundet.

« Du må vite verdien av garantien for å gjøre et informert valg. I dag får du ikke kompensasjon for å gi fra deg rentegarantien, men det kan forandre seg i 2021. »

Sven EideSven Eide, sjefsøkonom i Finansforbundet

Eide har oppsummert hva du bør vite om fripoliser og hvilke muligheter du har:

• En fripolise er en pensjonsrettighet fra en ytelsespensjonsordning som du får når du slutter i en bedrift eller når arbeidsgiver avvikler eller endrer ordningen

• Finansansatte har mye pensjonskapital bundet opp i fripoliser. Avkastningen på den kapitalen har mye å si for pensjonen

• Alle fripoliser er i utgangspunktet fripoliser med garanti. Garantien sikrer deg en årlig alderspensjon, basert på en garantert rente. Rentegarantien ligger typisk i området mellom to og fire prosent. Det betyr at din pensjonsbeholdning årlig blir tilført minimum den garanterte renten

• Du kan bytte til fripolise med investeringsvalg. Da kan du velge en høyere aksjeandel, som igjen kan gi deg høyere pensjonsutbetaling. I bytte gir du fra deg rentegarantien. Derfor er det viktig å ha en oppfatning om verdien av garantien for å gjøre et informert valg. Forbrukerrådets fripolisekalkulator gir et anslag på hvor mye  rentegarantien er verdt

• Etter dagens regler har livselskaper ikke anledning til å betale kompensasjon for at kunden gir fra seg rentegarantien. Finanstilsynet forslår nå at det blir innført nye regler som åpner for det i 2021. Hvis garantien i fripolisen har en betydelig verdi kan det derfor være fornuftig å vente med å bytte til investeringsvalg

Beregn verdien av garantien i din fripolise med Finansportalens fripolisekalkulator

350 milliarder i fripoliser

Sjeføkonom Sven Eide i Finansforbundet synes det er på tide at Finansdepartementet endrer regelverket for garanterte spareprodukter. – Fripolisen må tilføres meravkastning utover den innebygde rentegarantien, sier han til medlemsmagasinet Finansfokus.

– Våre fripoliser mister verdi hele tiden (Finansfokus)

Var dette nyttig?