Hibaq drar til Sør-Korea med stipend i bagasjen

– Det trengs flere kvinner som jobber med teknologi, mener 24 år gamle Hibaq Omar. Det har hun tenkt å gjøre noe med.

DRØMMEREISE: – Sør-Korea er et av de mest teknologisk utviklede landene. Jeg søkte meg dit for å få økt utbytte av studietilværelsen, sier Hibaq Omar. Til daglig studerer hun her ved Høyskolen Kristiania FOTO: MICHAEL SOLBAKKEN

Vårens eksamener er avsluttet. Nå er det bare sommeren som skiller Hibaq fra hennes neste eventyr. I august setter hun seg på flyet til Sør-Korea, nærmere bestemt til Seoul, der hun skal ta et semester på SeoulTech, eller Seoul National University of Science and Technology, som er fullversjonen av navnet.

– Sør-Korea er et av de mest teknologisk utviklede landene. Jeg søkte meg dit for å få økt utbytte av studietilværelsen. Samtidig synes jeg det er veldig interessant å lære om kultur, historie og mennesker, sier Hibaq, som skal dele erfaringene sine med Folk og fags lesere i reisebrev til høsten.

Stipend i bagasjen

I Seoul skal 24-åringen fra Oslo også starte på masteroppgaven sin om digital transformasjon og datavisualisering. Et område som engasjerer henne veldig.

– Vi får ikke et konkurransedyktig næringsliv hvis bare ett kjønn er representert i teknologiutviklingen.

– Det påvirker fremtiden for befolkningen i så stor grad!

Hun peker særlig på helse, utdanning og media som områder der det er avgjørende at også kvinner er med og utvikler løsninger.

– Det er bærekraftig!

Med seg i bagasjen til Seoul – og på veien mot et mer bærekraftig teknologisk samfunn – har Hibaq et stipend fra Finansforbundet. Som studentmedlem kan du nemlig søke stipend to ganger i året.

Stipendsøknaden fra Hibaq fortalte om en svært målrettet dame, med gjennomtenkte planer for fremtiden.

FRA OSLO TIL SEOUL: Hibaq begynte på masterprogrammet i Information Systems, Business Analytics ved Høyskolen Kristiania høsten 2020. Denne høsten tar hun masteroppgaven med seg til Seoul.

– Jeg tror jeg alltid har vært ganske målrettet. Jeg er opptatt av gode resultater og å se mulighetene rundt meg. Dessuten er jeg ikke redd for å spørre eller be om noe. Du får ofte det du har mot til å be om. Ingenting kommer av seg selv.

Tydelige mål

Også i valg av studieretning og arbeidserfaring har Hibaq Omar tatt gjennomtenkte valg. Våren 2018 fullførte hun bachelorprogrammet i administrasjon og ledelse ved OsloMet- Storbyuniversitetet, med fokus på samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi, strategisk HRM samt organisasjon og ledelse. I praksisperioden jobbet hun ni uker i Stortingets administrasjon.

– Studiet var bra som bakgrunn, men mer rettet mot offentlig sektor enn jeg trodde det skulle være.

Dermed bygget Hibaq seg en vei videre derfra. Etter fullført bachelor fulgte hennes første utenlandsopphold. I Texas, der Hibaq hadde et praktikantopphold gjennom Utenriksdepartementet, hos det Det norske generalkonsulatet i Houston.

– Det var veldig spennende. Jeg hadde aldri vært alene i utlandet i så lang tid, men da jeg fikk tilbud om Houston, var det bare å pakke kofferten og dra.

Vel hjemme igjen, begynte Hibaq i Nordea Finans, som kredittkonsulent.

– Jeg jobbet der i nesten to år. Vi brukte mye data som verktøy, men ikke på den måten jeg syntes var interessant. Analyser måtte sendes til annen avdeling. Det tenkte jeg var kjipt.

Hun ville gjerne gjøre analysene selv. Dermed var det på tide å returnere til skolebenken. For Hibaq vet hva hun vil jobbe med: Business analytics og business intelligence! Jeg vil gjøre analyser av store datasett for å få info, deretter visualisere funn og effektivisere løsninger. Da kan man ta faktabaserte beslutninger på bakgrunn av dataen man henter ut, forklarer Hibaq.

– Visualiserer du funn ved hjelp av dashbord eller diagram, blir det lettere for andre å ta beslutninger. Du oversetter egentlig for kunden. Det er det jeg synes er så gøy og spennende.

Har drømt om utveksling

I sommer har Hibaq Omar et internship hos EY. Det tror hun blir både interessant, gøy og lærerikt.

– Da får vi prøve oss litt som konsulenter og jobbe med ekte caser!

Og til høsten blir det altså enda mer læring – i Sør-Korea.

– Jeg har alltid hatt lyst til å dra på utveksling.

Hibaq Omar
GLEDER SEG: Lenge så det ut som koronaen ville sette en stopper for Hibaqs utvekslingsplaner. Nå er hun mer enn klar for å sette seg på et fly igjen og se andre deler av verden.

Så kom den hersens koronaen vi alle er så lei av, og ting så ikke så lyst ut for Hibaq. Men hun søkte likevel. Og med stipend fra Finansforbundet får hun ekstra uttelling.

– Jeg får muligheten til å delta på flere kulturtilbud, utforske flere byer og kanskje flere land. Men det viktigste er at jeg kan ta kurs og sertifiseringer.

Det var egentlig tilfeldig at Hibaq oppdaget stipendordningen.

– Da jeg sluttet i Nordea, trodde jeg at jeg måtte melde meg ut av Finansforbundet, men så hørte jeg at det fantes studentmedlemskap. Stipendordningen oppdaget jeg helt tilfeldig gjennom en annonse.

Nå gleder Hibaq seg enormt til å bli kjent med både skolen, nye mennesker, en ny kultur og et nytt land.

– Jeg håper å vokse både personlig og akademisk på dette oppholdet.

Og erfaringene skal hun altså dele med alle som leser Finansforbundets Folk og fag-sider i reisebrev fra Sør-Korea.