Norsk teknologiselskap tar over internett

Hva har The Economist, Dagens Næringsliv og Netflix til felles?

GRÜNDERE: Tine Karlsen, Nicolay Thafvelin og Fredrik Evjen Ekli står bak det norske no-code selskapet Vev, og har den norske arbeidsmodellen som grunnmur uansett hvor deres ansatte måtte befinne seg i verden. Alle foto: Hung Pham.

Kun seks år etter oppstart har Vev hentet 50 millioner kroner fra den internasjonale storinvestoren EQT Ventures. Dette er den største innvesteringen i selskapet hittil, og hjelper til med å holde oppe et skyhøyt tempo inn i det globale markedet. For tross å ha kapret gigantkunder som Telenor, Schibsted, Dagens Næringsliv, The Economist og Netflix, har det norske Vev-eventyret så vidt begynt:

– Målet er at Vev skal være den naturlige løsningen for alle som skal bygge web, enten det er å designe en ny nettside eller endre på eksisterende sider, forteller gründer og CEO, Tine Karlsen.

Vev = en digital plattform som lar deg produsere nettsider og digitalt innhold som artikler, magasiner og landingssider uten å kode.

Vev vs no-code

Tiden for å kode nettsider er forbi. Med såkalte no-code-plattformer kan du enkelt opprette og publisere digitalt innhold på web med fint design og smarte løsninger. Ifølge tall fra spreadsheetweb.com fins det i dag over 176 no-code plattformer å velge mellom. Så hva er det som gjør at norske Vev klarer å kapre de største kundene?

– Da vi startet bedriften i 2016 begynte det å komme flere no-code plattformer. Likevel var det ingen som dekket behovet til store bedrifter og profesjonelle brukere.

No-code = software som lar deg utvikle digitalt innhold til nettsider med drag-and-drop-løsninger i stedet for koding

Hovedproblemet med no-code ligger i de kreative begrensingene. Få design- og publiseringsmuligheter gjør det vanskelig for bedrifter å skreddersy egne nettsider. Malene er ofte ferdigutviklet med lite rom for tilpassinger – for ikke å snakke om kreativitet.

Sammen med Nicolay Thafvelin og Fredrik Evjen Ekli tok teknologene fatt på problemet og gründet ideen om å lage en plattform som lar deg lage avanserte nettsider med samme frihet som ved ren koding. De tre traff hverandre i en start-up som ville digitalisere pdf-er, og fikk et innblikk i hvor vanskelig nyskaping på nett er. Med tre hoder i tre ulike disipliner, flettet de sammen design, utvikling og forretningsstrategi. Målet var å aldri gå på kompromiss med kreativitet og design på web.

VEVT OG VAKKERT: Hvorfor begrense kreativitet på internett? Ved å kombinere No-Code med et kodeverktøy, lar Vev deg bygge nettsider du kan publisere hvor som helst. Skjermbilde: vev.design

– Vev kombinerer No-Code med et kodeverktøy. Kombinasjonen sørger for at brukerne kan bygge sidene sine visuelt uten å kode, forklarer Tine. Og like viktig: Et ferdig Vev-produkt kan publiseres hvor som helst.

– Det betyr at bedrifter som har investert penger i sine eksisterende nettsider, og bygd alt av funksjonalitet inn i et CMS, likevel kan bruke Vev til å bygge sider. Teknologien går rundt begrensingene mange plattformer har i dag.

Frontend = En kobling av det visuelle og tekniske, hvor det brukeren ser er det den forholder seg til.

CMS = En forkortelse for «Content Management System», et publiseringssystem som lar deg opprette og organisere innhold på en nettside.

Norske arbeidsforhold som konkurransefortrinn

Fra tre gründere i 2016, teller Vev i dag 40 ansatte over hele verden. Og dette er viktig, for uansett hvor i verden de ansatte måtte befinne seg, jobber de under norske arbeidsvilkår. Rett til ferie, kjernetid og gode kontrakter – for å nevne noe.

– Vi snakker stadig vekk om hvorfor vi har lykkes, og vi tror en av grunnene er at vi gir de ansatte en trygg, god og lystbetont arbeidsplass med work-life-balance. I amerikanske start-ups er ferie og fleksibilitet ansett som kult, men for oss er det helt naturlig, forklarer Tine.

I tillegg til å hele veien dyrke et sosialt miljø der folk kjenner seg som hjemme, dyrker de også et fellesskap i noe større. Gjennom å tilby aksjeprogram og opsjoner, kan ansatte hente igjen gevinst for egen innsats «der fremme» – avhengig av hvordan det går med Vev.

– Med medeierskap får vi med oss folk som tror på det vi skaper. Som start-up, kan vi ikke betale konsulent-lønninger, og da blir medeierskap et stabilt virkemiddel for å få smarte folk til å være med å utvikle bedriften, sier CEO-en.

VITE MER OM MEDEIERSKAP? Finansforbundet jobber for at flere skal få eie sin egen arbeidsplass.

Vil gå viralt på internett

Teknologisk innovasjon kommer ikke av seg selv. Heller ikke Vev.

– Det krever ekstremt stor teknisk forståelse og planlegging å gjøre det som ikke har blitt gjort før. Vi har fått det til fordi vi har smarte utviklere som er genuint interessert i utvikling, både utdannede og selvlærte, påpeker Tine.

Nå som selskapet har hentet inn 50 millioner kroner er planen å kommersialisere bedriften. For strengt tatt har ikke internett noen landegrenser. Å gå viralt er en del av planen. Men det stopper ikke der:

– Vi er for perfeksjonister til å stoppe, og har store planer videre, sier hun og smiler lurt.