De beste tipsene til jobbsøknaden

Fokuser på hva du kan gjøre for bedriften, ikke hva bedriften kan gjøre for deg. Det er ett av tipsene ekspertene har for å fange arbeidsgiverens interesse.

Hvordan skrive jobbsøknad
JOBBSØKNAD: Synes du det er vanskelig å skrive en god jobbsøknad? Her får du ekspertene sine aller beste tips.

– Tenk på det som et salg. Du må få frem hvorfor du vil jobbe akkurat der, og hva du kan tilby arbeidsgiveren, sier Christian Bratsberg, som er en av karrierecoachene Finansforbundet har avtale med.

Å skrive en god jobbsøknad kan være vanskelig, men du kan komme langt med gode tips.

– Dropp kjedelige utredninger om hva du gjør i dag, eller hvorfor det er riktig for deg å bytte jobb nå. Det er viktig å holde det så kort og interessant som mulig, og unngå for all del skrivefeil, tipser karrierecoachen.

Unngå jobbsøknad gjennomsyret av selvtillit

Det første du må tenke på når du skal skrive en god jobbsøknad, er å unngå å sende samme søknad med få justeringer til flere steder.

– Jeg faller raskt av om søknaden bærer tydelig preg av masseproduksjon eller hastverk. Og kjenner jeg ikke igjen noe av det som etterspørres i stillingsutlysningen, mister jeg raskt interessen, sier Christian.

Knut Olav Åmås, direktør i Stiftelsen Fritt Ord, er enig.

– Det er lett å se når en søknad er dårlig tilpasset, og en tydelig variant av en søknad som er sendt til veldig mange steder. En av feilene jeg ser er nok for lange og detaljerte CV-er.

Som Fritt Ord-direktør og tidligere kultur- og debattredaktør i Aftenposten, har han lest mange jobbsøknader. Mange av dem har frustrert ham. Noen så til de grader at han i 2016 skrev kommentaren «Ut og søke jobb» i Aftenposten. «Jeg, jeg, jeg. Det er ofte alt som står i søknadene fra unge jobbsøkere (…) Mange søknader er svake, en del direkte selvskadende for jobbsøkerne. Hvordan? Ved at de intenst selger og overselger seg selv, brauter og plaprer, flommer over av selvtillit på tidvis ganske tynt grunnlag», skrev Knut Olav den gang.

Han tror også at altfor mange, og spesielt unge, hører på feil rådgivere når de skriver jobbsøknad. Dette fører til en av de største svakhetene ved søknadene.

– De flommer ofte over av selvtillit og utsagn om hvor mye jobben vil bety for dem, men det avslører så tydelig at dette bare er én av mange søknader, og at de ikke har reflektert spesifikt over akkurat denne stillingen. Når jeg skal ansette, er jeg primært interessert i hva de kan tilføre arbeidsplassen og den konkrete stillingen, sier Knut Olav.

Jobbsøknad

• Ideell lengde på en søknad er rundt én side, og det samme på CV.
  • Det er anbefalt å ha med bilde av deg selv på CV.
  • Få et så godt vurderingsgrunnlag som mulig, og da kan en lang CV være nyttig om du har lang arbeidserfaring.
Knut Olav Åmås er direktør i Stiftelsen Fritt Ord siden 2014. Han har også vært statssekretær i Kulturdepartementet og kultur- og debattredaktør i Aftenposten. Han har flere styreverv, har utgitt 20 bøker og mottatt flere priser.

Dette bør en jobbsøknad inneholde

Karrierecoach Christian mener at selve søknadsteksten i stor grad bør være et svar på stillingsutlysningen, i tillegg til de gode salgsargumentene for hvorfor de bør ta deg inn til intervju.

– Det viktigste du kan få frem er hvorfor du vil jobbe akkurat hos denne arbeidsgiveren og hva du kan bidra med. Prøv å få frem motivasjonen din for å jobbe akkurat der.

Disse tre punktene bør selve søknadsteksten bør svare på:

• Hvorfor akkurat du har relevant kompetanse og erfaring
  • Hvorfor du er motivert for akkurat denne jobben
  • Konkrete planer om hva du vil tilføre hvis du får jobben

– I en jobbintervju får du ofte spørsmål om du kan nevne tre gode og dårlige sider ved deg selv. Men hvor ærlig skal man være?

– Det er tillitvekkende om du greier å få frem områder du jobber med for å bli bedre. Det kan vi alle. Har du i tillegg et reflektert forhold til det, er det tillitsvekkende. Men det bør jo ikke være grunnleggende katastrofer eller karakterbrister, akkurat, sier Knut Olav.

– Hvordan kan man på en fin måte få frem at jobben vil bety mye, uten at det blir for klisjé?

– Beskriv så konkret som mulig, med eksempler, hva du vet om arbeidsplassen og hvorfor du mener den er viktig. Beskriv også ditt inntrykk av arbeidsplassen og arbeidsgiveren utenfra, sier Knut Olav.

KARRIERECOACH I FINANSFORBUNDET: Christian Bratsberg er utdannet siviløkonom og gestaltterapeut, og er også en av Finansforbundet sine egne karrierecoacher.

Få frem hva du kan gjøre for bedriften

I en søknad bør du fokusere på hva du kan gjøre for bedriften, og ikke hva bedriften kan gjøre for deg. Ifølge Knut Olav gjelder det å ikke være for kjepphøy og overambisiøs.

– Prøv å reflektere litt åpent rundt hvordan du tenker ut fra hva du har sett og observert utenfra, av arbeidsplassen og arbeidsgiveren. Det trenger ikke å treffe hundre prosent, men gir en indikasjon på hvordan kandidaten tenker.

Christian mener at for å få frem hva du kan gjøre for bedriften, må du på forhånd kartlegge din egen kompetanse – både den formelle og uformelle. Dette gjelder ikke minst de oppgavene du mener du er god på.

– Du må også være helt sikker på hva stillingen egentlig innebærer. Som regel vil du kunne få svar på mye av det i en telefonsamtale med en kontaktperson i selskapet.

De tre beste tipsene til en god søknad

1. Skaff deg så fyldig informasjon du kan om arbeidsplassen og stillingen
  2. Tenk nøye gjennom hva akkurat du kan tilføre den aktuelle jobben