Hei, jeg er Finansforbundets chatbot. Spør meg!

Ekspertens beste LinkedIn-tips

LinkedIn er mye mer enn en digital CV. Christoffer Bertilsson hjelper deg å få mest mulig ut av verdens største profesjonelle nettverk.

Christoffer Bertilsson er LinkedIn-ekspert.
MR. LINKEDIN: En av Nordens fremste LinkedIn-eksperter, Christoffer Bertilsson, mener at mange av oss på langt nær utnytter mulighetene som finnes i nettverket.

Verdens største profesjonelle nettverk, hodejegerens viktigste verktøy og en utømmelig kilde til faglig innhold. Her er eksperttipsene til hvordan du får mest mulig ut av LinkedIn.

LinkedIn er ikke bare verdens største profesjonelle nettverk, det er også Norges største med over 1,2 millioner norske brukere. En av Nordens fremste LinkedIn-eksperter, Christoffer Bertilsson, også kjent som Mr. LinkedIn, mener at mange av oss på langt nær utnytter mulighetene som finnes her.

– LinkedIn har mange bruksområder, og er et veldig kraftfullt verktøy om det brukes riktig. Men fremdeles er det mange som ikke vet hvordan de skal oppnå de viktigste fordelene denne plattformen kan tilby. I dag er LinkedIn en dynamisk plattform hvor du både kan engasjere potensielle kunder, drive innholdsmarkedsføring og bygge en fanbase, sier han.

Handler om mye mer enn å finne jobb

Han peker blant annet på noen vanlige myter om hva LinkedIn kan og skal brukes til.

– Den største myten av dem alle er nok at LinkedIn hovedsakelig er aktuell å bruke når du aktivt søker etter ny jobb. Selvsagt er LinkedIn et ypperlig sted for å søke jobb eller å lagre en digital CV. Men dette er bare en brøkdel av hva du bør bruke plattformen til. Faktisk er 80 prosent av LinkedIn-brukere interessert i å knytte kontakter som kan generere forretningsmuligheter, og kun 20 prosent av LinkedIn-brukerne søker aktivt etter jobb, opplyser han.

Christoffers tips til å lykkes på LinkedIn

  • Optimaliser din personlige profil og bygg personlige nettverk.
  • Kartlegg nøkkelpersoner du MÅ ha i nettverket ditt for å nå målene dine.
  • Legg en plan for å få nøkkelpersonene til å gå fra å være en del av nettverket ditt til å bli en aktiv del av fanbasen din.
  • Vær aktiv, del kunnskap og innsikt for å etablere en posisjon som tankeleder i din bransje.
JOBB MED PROFILEN: Å ha en profil som ikke er optimalisert for de profesjonelle målene dine eller personene du vil komme i kontakt med, er som å ha en møbelbutikk uten møbler, mener Christoffer Bertilsson..
JOBB MED PROFILEN: Å ha en profil som ikke er optimalisert for de profesjonelle målene dine eller personene du vil komme i kontakt med, er som å ha en møbelbutikk uten møbler, mener Christoffer Bertilsson..

Verdifulle relasjoner

En annen myte han trekker frem er at man må kjenne alle man knytter kontakt med. Det kan kanskje være et utfordrende mønster å bryte for stive nordmenn. Men skal vi tro eksperten, handler det bare om å sette relasjonen i kontekst.

– Sjekk om dere har felles private kontakter, interesser eller er medlem av samme LinkedIn-gruppe. Slike ting kan være fine innledninger når du tar kontakt med folk du vil ha i nettverket ditt. Husk at relasjonen må være fordelaktig for begge parter, og ikke bare for deg. Den andre må også se på deg som en verdifull person å ha i sitt eget nettverk, sier Christoffer.

Husk at relasjonen må være fordelaktig for begge parter, og ikke bare for deg.

Christoffer Bertilsson

– Å bare være tilstede er ikke lenger nok. Å ha en profil som ikke er optimalisert for de profesjonelle målene dine eller personene du vil komme i kontakt med, er som å ha en møbelbutikk uten møbler. Profilen din er ofte avgjørende for om andre personer kontakter deg eller ikke. Og tenk søkeord-optimalisering også når det gjelder LinkedIn-profilen din. Ved å fokusere på de riktige søkeordene i for eksempel stillingstittel, oppsummering og ferdigheter, kan du komme høyere opp på trefflistene når hodejegere søker etter kandidater, råder han.

Christoffers 3 beste tips til en proff LinkedIn-profil

  • Bruk tittelfeltet smart! Dette er en av de beste annonseplassene på LinkedIn. Ikke bare skriv en formell tittel, men beskriv også hva du kan tilføre en arbeidsgiver
  • Skriv et utfyllende sammendrag som bygger videre på tittelfeltet. Skriv gjerne kort om din nøkkelkompetanse og fordelene ved å jobbe sammen med deg. Legg gjerne ved lenke til hjemmeside eller blogg
  • Legg ved relevant innhold som bilder, presentasjoner, videoer, dokumenter eller lenker til relevante sider. Inkluder gjerne artikler, kronikker eller faglige blogginnlegg, slik at de som besøker profilen din raskt kan lære seg mer om deg